Д.МЯГМАР

 

Замтай холбог­дохгүй­гээр ажиллаж, амьдардаг хүн нийслэлд лав байх­гүй. Хүн бүрийн хөндүүр сэдэв болсон замын түгжрэлийг бууруулахаар нийслэлийн Иргэний тан­химд өчигдөр хэлэлцүүлэг боллоо. Сэдэв нь “Нийс­лэлийн зам зас­вар, шинэч­лэл ба замын хөдөлгөөний ачааллыг бууруулах зарим арга хэмжээ”-ний талаар байв.

Cая  гаруй хүн амтай  Улаанбаатар хотын замууд сүүлийн хэдэн сар ачааллаа даахаа байж, машины түгжрэл, бөглөр­лөөс үүдэн иргэд ажлаа алдах болсон. Удахгүй хичээлийн шинэ жил эх­лэх гэж байдаг. Хотын замаас гадна бүхий л салбарын ачаалал дагаад нэмэгдэнэ. Үүнээс сэргийлэн, гарц хайж ийн хэлэлцүүлэг өрнүүлсэн ажээ. Хэлэлцүүлэгт Нийс­лэлийн ИТХ-ын дарга Д.Баттулга, Улаанбаатар хотын Захирагч Э.Бат-Үүл, Нийслэлийн Засаг даргын үйлдвэрлэл, экo­лo­гийн асуудал хариуцсан орлогч Ц.Баатархүү нар оролцсон юм. Холбогдох албаныхан  илтгэл тавьж, хотын дарга нар иргэдийн санал, хүсэлтийг сонсч тэдний асуултад хариул­лаа.

Нийслэлд хийж бай­гаа зам засвар, арчлалтын ажлын өнөөгийн байдлын талаар Нийслэлийн Авто замын газрын дарга Д.Од тавьсан илтгэлдээ “Энэ онд нийслэлийн зам зас­вар, шинэчлэлтийн ажилд улс, нийслэлийн төсөв, Хөгжлийн банк, Замын сангийн санхүүжилтээр 70 орчим тэрбум төгрөг зар­цуулж байна. Жил ирэх бүр замын засварт зарцуу­лах мөнгө нэмэг­дэж бай­гаа ч зорчих авто­машины тоо эрс нэмэг­дэж байна. Тухайлбал, 2008 онд нийслэлд 108 мянган автомашин бүртгэлтэй байсан. Харин энэ онд дээрх тоо 210 мянга болж өсчээ. Мөн энэ жил хур бороо эл­бэгшсэнээс болж замын засвар, шинэч­лэлтийн ажилд саад болж, үерийн ус замын эвдрэлд ихээр нөлөөлж байгаа” гэж мэдээлсэн юм. Замын хөдөлгөөний ачааллыг буу­руулахын тулд зайлш­гүй хэрэгжүүлэх шаард­лага­тай саналуудыг Улаан­­баатар хотын Ерөн­хий менежер Ч.Бат танил­цууллаа.

 

ТӨРИЙН АЛБАНЫХАН ХУВИЙН УНААНААСАА ТАТГАЛЗАХ УУ?

 

Энэ бол Улаанбаатар хотын Ерөнхий менежер Ч.Бат даргын дэвшүүл­сэн саналын нэг. Замын хө­дөл­гөөний ачааллыг бууруулахад төрийн албан хаагчдын үүрэг, оролцоо хамгийн чухлыг эндээс харж болно. Манай Улсад 155 мянган төрийн албан хаагч ажил­ладаг. Тэдний дийлэнх нь нийслэл, дүүр­гийн төрийн захиргааны бай­гууллагад ажиллаж байна. Хамгийн багаар бодоход 15 мянган албан хаагч хувийн унаагаараа ажилдаа явдаг гэсэн су­дал­гаа бий. Тиймээс албан хаагчид нийтийн тээврээр зорчвол замын ачааллыг 20 хүртэл хувиар бууруу­лах бо­ломж­­той гэсэн тооцоо, судалгааг хийжээ.

ТӨЛБӨРТЭЙ ОЛОН ЗОГСООЛ БАЙГУУЛЪЯ

Улаанбаатар хотод нийслэлийн Захирагчийн ажлын алба, Спортын төв ордон, Драмын теартын өмнөх талбайд төлбөртэй зогсоол байгуулсан. Тий­мээс төлбөртэй зогсоолын тоог 24 байршилд нэмэх төлөвлөгөөг Ерөнхий мене­жер хэлсэн. Тухайл­бал, Энэбишийн гудамж, Шастины төв эмнэлэг, ГССҮТ, ХХААХҮЯ зэрэг газарт дээрх төлөвлөгөөг хэрэгжүүлснээр 4500 ор­чим автомашины зогсоол бий болох аж. Энэ ажилд 10 орчим тэрбум төгрөг шаардлагатай юм байна. Төлбөртэй зогсоол барих ажлыг хувийн хөрөнгө оруулалтаар шийдэж, зо­хион байгуулах нь зүйтэй гэж үзлээ.

 

СУРГУУЛИУДЫГ АВТОБУСТАЙ БОЛГОНО

 

Хүүхдүүдэд  сургуу­лийн автобусаар үйлчил­бэл замын осолд өртөх­гүй аж. Тухайлбал, хотын за­хын гэр хорооллын хүүх­дүүдийн 70 орчим хувь  нь сургуульдаа явган явдаг байна. Харин хотын төвийн хүүхдүүд ихэвчлэн хувийн унаа­гаар хүргүүлдэг нь замын хө­дөлгөөний ачааллыг нэ­мэг­дүүлэхэд нөлөөлдөг байна. Тиймээс сургуу­лиуд автобустай болох зайлшгүй шаардлага аж. Түүнчлэн өнгөрсөн жил дунд сургууль болон за­рим их, дээд сургуулийн хи­чээл эхлэх цагийг ураг­шуулсан нь үр дүнгээ өг­чээ. Тухайлбал, хичээл нь 08.00 цагт эхэлдэг сургуу­лийн хичээлийн цагийг 07.30 болгох, 08.30 цагт эхэлдэг их сургуулийн хичээлийг 10.00 цагт эх­лүү­лэх зэргээр өөрчил­сөн. Үүнийг цаашид үргэлж­лүүлэн хэрэг­жүүлс­нээр хотын замын ачаал­лыг бага ч гэсэн бууруулах боломжтой аж.

 

НЭГДҮГЭЭР ЭГНЭЭНИЙ ЗОРЧИХ ХЭСГИЙГ СУНГАНА

 

Замын хөдөлгөөнийг зохицуулахад ахмадуу­дыг оролцуулах бас нэг гарц байна. Тэд замын хөдөл­гөөний аюулгүй байдалд хяналт тавьж ажиллахад болоод явчих аж. Ингэснээр 150 орчим хүн ажлын байртай болж энэ ажилд жилд 400 гаруй сая төгрөг зарцуулах тооцоо гарчээ.

2010 онд Зүүн дөрвөн замаас Баруун дөрвөн зам хүртэл нийтийн тээврийн хэ­рэгс­­лийг зөвхөн нэгдүгээр эгнээгээр зорчиж байх шийдвэр гаргасан ч өнөөд­рийг хүртэл  хэ­рэг­жих­гүй байгаа. Энэ жил нэгдүгээр эгнээгээр зор­чих хэсгийг сунга­хаар болжээ.  Скадрилын хө­шөө­нөөс 25 дугаар эмийн сан хүртэл авто­буснууд нэгдүгээр эгнээ­г  сунгах  ажлыг энэ сарын 25-наас хэрэг­жүү­лэхээр болжээ. Нийтийн тээв­рийн 700 гаруй хэрэгсэл саадгүй зорчвол иргэд тэр бүр хувийн унаагаар явах нь багасна гэж мэргэж­лийн хүмүүс тооцоолжээ.

 

ХУДАЛДААНЫ ТӨВҮҮДИЙН АЖЛЫН ЦАГИЙГ ӨӨРЧИЛНӨ

Томоохон худалдааны төвүүдийн ажиллах цагийн хуваарьт өнгөрсөн жилээс эхлэн өөрчлөлт оруулж ирсэн билээ. Энэ ажлыг үргэлжүүлэн хийх гэж байна. Худалдааны төвүүдийг ажил эхлэх, тарах цагтай зэрэгцэн нээж, хааж байгаа нь за­мын хөдөлгөөний ачаал­лыг үлэмж хэмжээгээр нэмэгдүүлдэг байна.  Тухайлбал, “Нарантуул” ОУХТ-ийг 07.00 цагт нээж, 16.00 цагт хааж байх гэх мэтээр зохицуулах аж.

Мөн “Нарны зам”-аас Их тойруу хүртэлх замд 07.00-20.00 цагт авто­ма­шины сүүлийн орон 1, 6-гаар төгссөн бол даваа гаригт зорчихгүй байх, 2,7-гоор төгссөн бол мяг­мар гаригт зорчихгүй байх гэх мэтээр тухайн машины сүүлийн орны тоогоор за­мын хөдөлгөөнийг зохи­цуулбал ачаалал 20 хүртэл хувиар буурах боломжтой аж. Үүнд галын, түргэний, цагдаагийн, нийтийн тээвэр зэрэг олон нийтэд үйлчилдэг байгууллагын машин хамаарахгүй гэнэ. Энэ аргыг дэлхийн олон оронд хэрэгжүүлдэг юм байна. Үүнийг ядаж замын ачааллын онцгой үед хэрэглэвэл үр дүнтэй юм байна.

Үүний дараа иргэд хотын удирд­лагуудад асуулт тавьж, санал бодлоо хэлсэн юм. Тэд голдуу замын аж­лын чанар, ус зайлуулах шугам, дугуйн замтай зэрэг цогцоор нь барих санал  хэлж байсан.  Жо­лооч нар дүрэм байнга зөрчөөд байна. Нийтийн тээврийг хүртээмжтэй бол­гоё, замыг ажлыг ча­нар­тай явуулахын  тулд авлигаас ангид байх хэ­рэгтэй. Асфальтын чана­рыг тогтоодог болооч, зам барихдаа автозогсоо­луу­дыг хааж байна. Нийслэлд зам тээврийн осол их гардаг. Гэтэл осол замын нөхцөл байдлаас болсон гэсэн статистик үзүүлэлт нэг  ч байдаггүй юм байна. За­мын чанарыг шалгахад даатгалын компанийг оролцуулах нь үр дүнтэй гэх мэтээр олон санал хэлсэн.