З.Батцэцэг
Дэлхий дахинд тансаг зэрэглэлийн барааны эрэлт огцом буурч, харин түүнийг дахин хэрэглэх хандлага хүчээ авч байна. Одоогийн байдлаар энэ нь нийт зах зээлийн дөнгөж 8 хувийг эзэлж байгаа ч 2030 он гэхэд энэ үзүүлэлт 10 хувь болж өсөх магадлалтай гэж шинжээчид таамаглаж байна. Дэлхий даяарх эдийн засгийн сорилтуудын дунд дахин худалдах эрэлт хэрэгцээ нэмэгдэж, энэ чиг хандлагыг Зэн үеийнхэн ёс зүйтэй үйлдвэрлэл, ухамсартай хэрэглээ, хуучны эд зүйлсэд дуртай зангаараа дэмжиж байна.
Дэлхий дахинд тансаг зэрэглэлийн барааны эрэлт огцом буурч, харин түүнийг дахин хэрэглэх хандлага хүчээ авч байна. Одоогийн байдлаар энэ нь нийт зах зээлийн дөнгөж 8 хувийг эзэлж байгаа ч 2030 он гэхэд энэ үзүүлэлт 10 хувь болж өсөх магадлалтай гэж шинжээчид таамаглаж байна. Дэлхий даяарх эдийн засгийн сорилтуудын дунд дахин худалдах эрэлт хэрэгцээ нэмэгдэж, энэ чиг хандлагыг Зэн үеийнхэн ёс зүйтэй үйлдвэрлэл, ухамсартай хэрэглээ, хуучны эд зүйлсэд дуртай зангаараа дэмжиж байна.
Анхдагч зах зээлийн эрэлт буурч байгаа энэ үед хуучин эд зүйлсийн эрэлт өссөн байна

WSJ-ийн тайланд дурдсанаар, тансаг хэрэглээний дэлхийн эрэлт жил хагасын турш сул хэвээр байна. Гуравдугаар улиралд Прадагийн борлуулалт өнгөрсөн оны мөн үетэй харьцуулахад 0.8 хувиар буурсан бол Kering-ийн борлуулалт мөн хугацаанд таван хувиар буурсан байна. Коронавирусын тахлын үед уналтад орсон тансаг зэрэглэлийн барааны эрэлт бүрэн сэргэж чадаагүй, валютын эрсдэл ч зах зээлд нөлөөлж эхэллээ. Шинэ үеийнхний хэрэглээний зуршил, Хятад-Америкийн худалдааны дайн бас нөлөөлсөн.
Францын LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) конгломератын орлого 2025 оны 1-9-р сард 4 хувиар буурч, 58.09 тэрбум евро болжээ (ялангуяа арьс ширний бүтээгдэхүүний эрэлт буурсан). Үүний зэрэгцээ тус компани тансаг зэрэглэлийн сегмент дэх бүтээгдэхүүнийхээ эрэлтийг бага зэрэг нэмэгдүүлж чадсан цөөхөн хүмүүсийн нэг болж хувирав. Гуравдугаар улирлын эцэс гэхэд Хятад дахь худалдан авах чадвар сайжирсан нь 1 хувиар өсөж үүнд нөлөөлсөн байна.
Гэсэн хэдий ч тансаг зэрэглэлийн салбар бүхэлдээ хүндрэлтэй байна. Сөрөг хандлагыг арилгахыг тулд брэндүүд багагүй хугацаа зарцуулж байна. Сабато де Сарно Gucci-г орхиж, Виржини Виард Chanel-ыг орхиж, Дрис Ван Нотен өөрийн нэртэй брэндийн бүтээлч захирлын албан тушаалаа орхижээ. Зарим тохиолдолд хувийн шалтгаанууд нөлөөлсөн байж болох ч шинжээчид ихэнх тохиолдлуудыг загварын ордонууд 1990-ээд оны сүүл үеийн туршлагыг давтахыг хүссэнтэй холбон тайлбарлаж байна. Жон Гальяно, Александр Маккуин болон бусад загвар зохион бүтээгчид тэр үед бүтээлч байдал, борлуулалтын амжилтыг хослуулан загварын салбарт нөлөөлж чадсан.
Үүний зэрэгцээ тансаг зэрэглэлийн барааны дахин борлуулалтын зах зээл өссөөр байна. Шинжээчдийн тооцоолсноор энэ нь 2015 оныхоос гурав дахин их буюу 56 тэрбум ам.доллар байна. eBay-ийн мэдээлснээр 2025 онд хамгийн эрэлттэй ашиглагдсан бараа бол Louis Vuitton, Hermes, Chanel, Burberry, Gucci, Dior байх болно. Эдгээр брэндийн бүтээгдэхүүнүүд нь сайн хөрөнгө оруулалт болж, дахин борлуулсны дараа үнэ нь өсөх боломжтой гэдгийг тус компаниас тодрууллаа. Дахин борлуулалтаараа хамгийн их өссөн брэндүүдэд Goyard, Wales Bonner, Longchamp, Audemars Piguet, Bvlgari зэрэг брэндүүд багтдаг.
Тансаг зэрэглэлийн гар цүнхний онлайн худалдаа эрхэлдэг RealReal компанийн худалдан авалт сүүлийн зургаан улиралд 10 хувиар өсч, хувьцааны үнэ мөн хугацаанд 200 хувиар өссөн байна. Америкийн Fashionphile платформын орлого мөн энэ оны эхнээс 10 гаруй хувиар өссөн байна.
Дахин худалдах сонирхол нь зүүмэрүүд болон хямралтай эдийн засгаас үүдэлтэй байв

Тансаг зэрэглэлийн хуучин бүтээгдэхүүний гол хэрэглэгчид нь Zoomers болон millennials юм. Тэд бүтэн аяллын үнээр шинэ цүнх авах уу, эсвэл энэ зардлаа хэмнэж чадах уу гэж өөрөөсөө хамгийн түрүүнд асуудаг. Үүний үр дүнд millennials шинэ брэнд бүтээгдэхүүнд зарцуулсан зардлаа өнгөрсөн онд 2 хувиар, Zoomers 7 хувиар бууруулсан гэж Bain & Company мэдээлэв. Тэдний хамгийн чинээлэг нь хүртэл хуучин эд зүйлээ зарсны дараа авсан мөнгөө дахин худалдан авалтанд (рисейл) зарцуулж байна.
Тохиолдлын 73 хувьд нь залуучууд эдгээр платформыг сонгох болсон шалтгаан нь манай гаригийн төлөө санаа зовж байгаа явдал гэж The RealReal-аас явуулсан судалгаа харуулжээ. Y ба Z үеийн гишүүдийн хувьд ёс зүйтэй үйлдвэрлэл, байгаль орчинд ээлтэй байх, компанийн нийгмийн хариуцлага чухал байдаг. Загварын брэндүүдийн цуглуулгад танилцуулагдсан арьсан эдлэлийг эсэргүүцэж, илүүдэл барааг шатаахыг олон хүн эсэргүүцэж байгаа бөгөөд үүнд үнэтэй цаг үйлдвэрлэгчид хүртэл буруутай.
Өөр нэг хүчин зүйл бол Хятадын хэрэглэгчдийн эрэлт буурсан явдал юм. Сүүлийн арван жилд тэд дэлхийн тансаг хэрэглээний борлуулалтын 40 хүртэлх хувийг эзэлж байсан ч 2020 онд тус улс эдийн засгийн ноцтой сорилттой (орон сууцны хямрал гэх мэт) тулгарсан тул нөхцөл байдал өөрчлөгдсөн. Олон Хятадын иргэд дотоодын брэндүүд рүү шилжиж, зарим нь бүр үнэтэй бараа худалдаж авахаа больсон.
"Хамгийн том өөрчлөлт бол хямрал. Хүмүүс тансаг хэрэглээг хүсдэг ч тэдэнд мөнгө байхгүй байгаа нь тэднийг илүү сонгомол, шүүмжлэлтэй хандаж, эд зүйлдээ илүү анхаарал тавихад хүргэдэг" гэж Epique Communications захирал Виктория Пивоварова тэмдэглэв. Хүмүүс сонирхол биш харин худалдан авах чадвараа алдаж байна гэж хэлэх нь илүү зөв гэж тэр үзэж байна.
Технологи нь дахин борлуулалтын зах зээлд ч эерэг нөлөө үзүүлсэн. COVID-19 тахлын үеэр алдартай болсон онлайн платформууд болон зах зээлүүд нь дэлхийн өнцөг булан бүрээс ирсэн худалдан авагчдад загвар зохион бүтээгч цүнх, тренч цув, борооны цув зэргийг хоёрдогч зах зээлээс олох боломжийг олгосон. Гэсэн хэдий ч тэд худалдан авагчдаа хуурамч зүйлээс хамгаалж чадаагүй байна. Entrupy үйлчилгээ (тансаг зэрэглэлийн барааны жинхэнэ эсэхийг тодорхойлох зорилготой) 2024 онд ийм платформ дээрх олон зүйлийг сканнердаж үзэхэд тэдний 8.4 хувь нь жинхэнэ биш болохыг тогтоожээ. Хуурамч Chanel цүнхний дахин борлуулалтын нийт үнэ 500 сая доллар давсан гэж Fashion Dive мэдээлэв.

Хиймэл оюун ухаан эцэстээ энэ асуудлыг шийдэж чадна. Үүний ачаар Fashionphile дээр ашигласан зүйлсийг шалгахад шаардагдах хугацаа аль хэдийн бараг гуравны нэгээр багассан. AI нь оёдол, техник хангамж зэрэг 15 параметрийг шалгах боломжтой. Үүний зэрэгцээ RealReal нь AR (нэмэгдсэн бодит байдлын технологи) ашиглан цүнхийг бараг туршиж үзэх боломжийг нэвтрүүлсэн. Платформ энэ функцийг нэвтрүүлсний дараа захиалга 18 хувиар өссөн байна.
Vintage загвар нь шинэ хэрэглэгчдийг дахин борлуулах платформд татсан
Дахин худалдаалахдаа тансаг эд зүйлсийг эрэлхийлэх бас нэг шалтгаан нь сүүлийн үеийн цуглуулгуудад байхгүй байгаа явдал юм. 2000-аад оны эхэн үеийн загварууд одоо АНУ-ын Zoomer-ын дунд моодонд орж байна - жинсэн өмд, цамц, хилэн костюм, саа. Царт тахал дууссаны дараа залуучууд удаан хугацаагаар тусгаарлагдсаны дараа дахин үдэшлэг хийх болсноор энэ хэв маяг сэргэж эхэлсэн.

Эхлээд гялтганасан, эрвээхэйний хавчаарууд байсан бол дараа нь 2000-аад оны загвар нь жинсэн хувцаснаас эхлээд өргөн өмд, тарпезан өмд хүртэл бүрэн хэмжээгээр буцаж ирэв.
Чикагогийн Колумбийн коллежийн загвар судлалын дэд профессор Лорен Даунинг Питерсийн хэлснээр 21-р зууны эхэн үеийн загвар нь мөчлөгийн ачаар эргэн ирсэн. Шинэ үеийнхэн эцэг эхийнхээ залуу насны хэв маягийг сонирхоход 20 орчим жил шаардлагатай гэж тэр тэмдэглэв. Энэ чиг хандлагыг Y2K гэж нэрлэсэн. Энэ нь "2000 он" буюу ойролцоогоор 1997-2003 оныг хамардаг.
Загварын орднууд ч хоёрдогч зах зээлд анхаарлаа хандуулж эхэлсэн
Хоёрдогч зах зээл дээр үнэ цэнийг нь шалгадаг тансаг зэрэглэлийн цүнх, гутал худалдан авагчдын тоо жил бүр нэмэгдсээр байна. Зарим загварын ордны хувьд энэ нь давуу тал юм: Bottega Veneta эсвэл Louis Vuitton зэрэг брэндийн бүтээгдэхүүнүүд дахин зарагдах үед (хэрэв их муудаагүй бол) анхны үнийнхээ 89 хувийг хадгалдаг.
Хэрэглэгчид өөрсдийн мөрөөдлийн цүнхээ хямд үнээр худалдаж авах хүсэл эрмэлзлээс гадна уламжлалт нэрийн дэлгүүрт байхгүй болсон зүйлсийг хайж байгаатай холбоотойгоор хуучин платформууд өсч байна. Эдгээр нь загварлаг гутал эсвэл шинэ цуглуулгад гарахаа больсон зүйл байж болно.
Түүгээр ч барахгүй загварын орднууд хоёрдогч зах зээлд аль хэдийн анхаарлаа хандуулж эхэлжээ. Зарим нь дахин борлуулах платформ дээр барааны үнийг хянаж, аль хэдийн зогссон зарим барааны үнэ огцом өсч байгааг анзаарч, дахин гаргах боломжтой. Энэ нь жишээлбэл, Chloé Paddington цүнхнүүдэд тохиолдсон: өнгөрсөн жил тэдний The RealReal дээрх үнэ 217 доллар байсан бол энэ жил нэг платформ дээр бүртгэгдсэний дараа тэд 724 доллар болтлоо өссөн байна. Дараа нь компани тэднийг дахин үйлдвэрлэж худалдаанд гаргахаар шийджээ.
Хуучин тансаг хэрэглээний дэлхийн зах зээл хурдацтай хөгжиж байгаа бөгөөд 2030 он гэхэд 360 тэрбум ам.долларт хүрч магадгүй гэж Boston Consulting Group болон Vestiaire Collective компанийн хийсэн судалгаагаар тогтоожээ. Одоогийн байдлаар дахин борлуулалтын платформууд дэлхийн тансаг хэрэглээний зах зээлийн ойролцоогоор 8 хувийг эзэлж байгаа бол дөрвөн жилийн дараа энэ тоо 10 хувьд хүрч магадгүй юм.
Эх сурвалж: zms.mn
Эх сурвалж: zms.mn