М.ГАНЦЭЦЭГ

 

Аймаг, сум, дүүргийн сонгуулийн тухай хуулийн талаар УИХ-ын гишүүн Р.Гончигдоржтой ярилцлаа.

 -Орон нутгийн сон­гуульд өрсөлдөх нэр дэв­шигчид тодорж дууслаа. Сонгуулийн хуулийн зарим зүйл ойлгомжгүй байна. Энэ талаар та тайлбарлаж өгөөч?

-Аймаг, сум, дүүргийн сонгуулийн тухай хууль батлагдаж, сонгуулийн ажил эхлээд ид дундаа явж байна. Хуультай хамт Нутгийн засаг, захиргаа­ны нэгж, түүний удирд­лагуудын тухай хуульд нэмэлт, өөрчлөлт оруулж ИТХ хэдэн гишүүнтэй байхыг өөрчилсөн. Энэ хоёр нь хосолмол зүйл  юм. Учир нь сонгууль холимог хэлбэрээр болно. Төлөөлөгчдийн нэг хэсэг нь нэг болон олон мандаттай тойргоос сонгогдоно. Нөгөө хэсэг нь буюу дунджаар 30 хувь нь намд өгсөн саналд үндэслэж жагсаалтаар сонгогдох юм. Энэ хоёр хэлбэр хоорондоо зохи­цохын тулд төлөөлөгч­дийн тоог аймгийн хувьд нэгжүүдтэй нь уялдуулж гаргасан. Сум, дүүргийн хувьд хүн амын тоотой уялдуулж төлөөлөгчдийн тоог гаргасан байгаа. Хуулийн гол зарчмыг уг хуулийн дөрөвдүгээр зүйл буюу аймаг, сум, дүүргийн хурлын сон­гуульд төлөөлөгчдийг сон­гох зарчим гэсэн хэсгээс харж болно. УИХ-ын сонгууль зэ­рэгц­сэн холимог систе­мээр явсан. Намын жагсаалт буюу 28 хүний нэрс тусдаа, нөгөөх нь тойрогт нэр дэвшигчид тусдаа байсан. Харин орон нутагт нэг л жаг­саал­таар нэр дэвшүүлнэ.

-Тухайлбал аймгийн ИТХ-ын төлөөлөгчдийг яаж сонгох юм бэ. Та нэг аймаг дээр жишээгээр тайлбарлаач?

-Жишээ нь, Архангай аймаг Иргэдийн хурлын 37  төлөөлөгчтэй. 37 хү­ний нэрийг нэг жагсаал­тад бичнэ. Тэдний хувьд хувь тэнцүүлэх хэлбэрээр сонгогдох төлөөлөгч­дийн тоо 13. Үлдсэн 24 нь тойргоос сонгогдоно. Жагсаалтад бичигдсэн 37 хүний 24-ийнх нь нэрийн ард тойргийнх нь нэр байна. Жишээ нь, жагсаалтын гуравдугаарт бичигдсэн Доржийн ард Тариат сум гэж бичих ёстой. Жагсаалтад би­чигд­сэн ч тойрогт өрсөл­дөх 24 хүн тойрогтоо өрсөлдөнө. Сонгуулийн дүн гарсны дараа жишээ нь Ардчилсан нам 50 хувийн санал авсан гэж бодвол хувь тэнцүүлэх хэлбэрээр сонгогдох 13 хүний долоо нь жагсаалтаар сонгогдох нь. Ардчилсан намаас нэр дэвшсэн хүмүүсийн гуравдугаарт бичигдсэн Дорж Тариат сумаас сонгогдсон байг. Хоёр­дугаарт бичигдсэн Дон­дог Их-Тамир суманд нэр дэвшжээ. Дондог тэндээс сонгогдож гараагүй байг. Тэгвэл Ардчилсан намын тойрог дээр нэр дэвшсэн хүмүүсээс 12 нь сонгогд­сон гэж бодъё. 12 тойр­гоос сонгогдсон хүмүүсээ 37 хүний жагсаалтаасаа хасна. Тэгэхээр ерөнхий жагсаалт дээшээ агшина. Ингээд үлдсэн хүмүүсээс эхний долоо нь сонгогдох юм. Тухайлбал, хоёр­ду­гаарт бичигдэж Их-Тамирт нэр дэвшсэн Дондог сонгогдоогүй ч эхний долоод багтаж байгаа учир сонгогдоно гэсэн үг.

-Тойрогт нэр дэвшээд ялагдсан хүн жагсаалтын эхэнд бичигдсэн байвал шууд сонгогдоно гэж ойлгож болох уу. Нам нь олон хувийн санал авсан бол?

-Тийм. Дээр авсан жи­шээгээр бодвол тойргоос 12 хүн сонгогдсон байна шүү дээ. 37-оос 12-ыг хасахаар 25 болно. Намын нэрийн жагсаалтаар сонгогдох хүний тоо 25 болж агшиж байна. Энэ 25 дотроосоо эхний долоо нь сонгогдоно. Тэдний дунд тойрогт нэр дэвшсэн эсэх нь хамаарахгүй эхний долоо нь сонгогдоно гэсэн үг. Ийм зарчимтай.

-УИХ-ын сонгуулийн тухай хуульд тойрогт нэр дэвшээд ялагдсан, гэхдээ 28-аас дээш хувийн санал авсан хүн намын жагсаалтаар сонгогдохоор байсан. Үүнийг Цэц хүчингүй болгосон. Тэгвэл орон нутагт ч гэсэн тойрогт уначихаад намын жагсаалт руу гулссантай адил юм биш үү?

-Холимог хэлбэрийн гол онцлог энэ. Энэ бол хүмүүсийн ярьдаг гулсалт биш. Тийм нэр өгье гэвэл агшилт гэж хэлж болно. Жагсаалт доороосоо дээшээ агшиж байгаа юм. Хамгийн гол ойлгох учиртай зүйл энэ. Энэ талаар олон асуулт ирээд байгаа. Одоо нэгэнт нэр дэвшүүлэх ажиллагаа дууссан учир сонгуулийн дүнг гаргахтай холбоотой асуудал байгаа. Бусад нь намын суудлын тоог хэр­хэн гаргах, их үлдэгдлийн зарчмаар хуваарилах зэрэг нь УИХ-ын сонгуультай яг адилхан. Хариуцлагын тогтолцоо ч адилхан байхаар хуульчилсан. Нэр дэвшүүлэхтэй холбоотой тодорхой болзол байсан. Гэхдээ нэр дэвшүүлэх ажил нэгэнт дууссан.

-Аймаг, сум, дүүргийн сонгуульд хэн нэр дэвшиж болохгүй вэ. Тэр талаар та тодруулаач?

-Төрийн захиргааны албан хаагч нэр дэвшиж байвал 2012 оны нэгдүгээр сарын 1-нээс өмнө ажлаас гарсан байх эсвэл ажлаас гарах тухай өргөдлөө албан ёсоор өгсөн байх ёстой. Түүнээс хойш төрийн захиргааны албанд томилогдсон хү­мүүс нэр дэвшиж болох­гүй. Өөр нэг асуудал нь төрийн үйлчилгээний албан хаагчид байна. Тэд сонгуульд нэр дэвшиж болно. Үүнийг төрийн үйлчилгээний албан хааг­чид намын сурталчил­гаанд оролцож болохгүй гэдгээс өөрөөр ойлгох ёстой. Тэд намын ги­шүүнч­лэлээс түдгэлзсэн учир нам бус хүмүүсийг нэр дэвшүүлж болно. Энэ утгаар төрийн үйлчил­гээний албан хаагчид аль нэгэн намаас нэр дэвших боломжтой. Эдгээр хү­мүүс тухайн намын ирэх дөрвөн жилийн мөрийн хөтөлбөрийг таниулж сур­талчилж байгаа бо­лохоос биш намын сур­талчилгаа гэж тооцохгүй. Энэ утгаар тэднийг ажлаас чөлөөлөх, элдэв янзын шаардлага тавих­гүй. Харин байгууллага нь сонгуульд оролцож сурталчилгаа эхэлсэн үед нэр дэвшигчийг ажлаа хийх боломжийг олгож цалингүй түр чөлөө өгөх боломжтой. Түүний оронд өөр хүнийг түр ажиллуулах байдлаар зохицуулах нь тухайн байгууллагын эрх хэм­жээний асуудал. Өөр нэг зүйл нь төрийн үйл­чилгээний байгууллага болон төрийн өмчийн оролцоотой аж ахуйн нэгжийн удирдах албан тушаалтнууд нэр дэвшвэл ажлаасаа түр биш бүрэн чөлөөлөгдөх буюу ажлаасаа шууд  гарсан байх ёстой. Засгийн газраас гаргасан жагсаалт болон Компанийн тухай хуульд хэнийг удирдах албан тушаалтан бэ гэдгийг тун ойлгомжтой бичсэн байгаа. Нэр дэвшүүлэх үед энэ талаар олон асуудал гарч байсан.

-Жагсаалтаар нэр дэвших төлөөлөгчийн тоог яаж гаргаж байгаа юм бэ. Тухайн аймгийн хүн амын тоонд харьцуулж бодсон юм уу?

-Аймгийн хурлын тө­лөөлөгчийн тоог нэг томъёо­гоор бодож гаргахаар хуульчилсан. Анх удаа хуульд томъёо орсон. Хууль тодорхой байхын тулд илүү томъёо­жих ёстой юм. Аймгийн хурлын төлөөлөгчдийг сонгоход ийм зарчим баримтална. Аймгийн төвийн сумын баг бүрээс нэг төлөөлөгч, аймгийн төвийн бус сум бүрээс нэг төлөөлөгчийг сонгоно. Үлдсэн төлөө­лөгчийг хувь тэнцүүлсэн хэлбэ­рээр сонгоно. Гэхдээ энд тооны хязгаар тавьсан. Ай­лын төлөөлөгчийн тоо 17-оос багагүй 41-ээс ихгүй байна. Ингэж хуваарилахаар их эсвэл бага болох тохиолдол бий. Жишээ нь Хөвсгөл аймаг олон сумтай, аймгийн төвийн сум нь олон багтай  учир 41-ээс илүү  53 төлөөлөгчтэй болох гээд байгаа юм. Иймд хуульд заасан хамгийн олон буюу 41 төлөөлөгчтэй л байна. Тэгэхээр Хөвсгөлд хувь тэнцүүлэх хэлбэрээр сонгогдох хүмүүсийн тоо 18 байх байсан ч нийт төлөөлөгчийн тоо 53 биш 41 болох учир хорогдож байгаа юм. Өөрөөр хэл­бэл, Хөвсгөлд пропор­ционалиар сонгогдох төлөөлөгчийн тооноос 12-ыг хасаад зур­гаахан хүн сонгогдоно. Хөвсгө­лийн нэгж нь 35 юм байна. Үлдсэн зургаан төлөөлөгчийг хувь тэн­цүүлсэн хэлбэрээр сонгох нь. Харин Говьсүмбэр аймагт эсрэгээр гарна. Хуульд заасан нөгөө томъёогоор бодохоор тус аймгийн нийт төлөөлөг­чийн тоо 13 гарч ирсэн. Хуулиараа бол хамгийн бага буюу 17 байх ёстой. Тэднийх най­ман нэгж­тэй. Тэгэхээр тойргоос найм нь сон­гогдоно. Про­­пор­­циона­лиар сон­гогдох төлөөлөг­чийн тоо дөрвөөр нэмэг­дээд ес болно. Ийм гажилт цөө­хөн аймагт бий. Тухайл­бал, пропор­ционалиар сонгогдох төлөө­лөгч­дийн тоо Булганд хоёр, Завханд дөрөв, Төв аймагт найм, Увсад дө­рөв, Ховдод хоёр, Хөвс­гөлд 12-оор хасагдаж бай­на. Нэмэг­дэж байгаа нь ганцхан Говь-Сүмбэр. Бусад аймагт төлөө­лөгчдийн гуравны нэг  хувийг про­пор­ционалиар сонгох юм.

-Сумын Иргэдийн хур­лын төлөөлөгчийн тоог хүн амын тоонд нь харьцуулж гаргах юм уу?

-Хүн амын тоогоор бодно. Эхлээд хувь тэн­цүүлэх төлөөлөгчийн тоо­гоо гурав хувааж ойролцоогоор тогтооно. Жишээ нь Архангай аймгийн Өгийннуур сум. Нийт хүн амын тоо 3015 учир төлөөлөгчийн тоо 21 байна. 21-ийн гуравны нэг нь буюу долоо нь про­порционалиар сонгог­доно. Цаана нь үлдсэн 14-ийг нэгжид нь хуваана. Өөрөөр хэлбэл, тухайн сумын багуудын тоонд  хуваахад цэвэр бүхэл оногдсон тоогоор нь баг бүрд мандат эхэлж ног­дуулна. Бүхэл тоо таарах­гүй учир хэдэн төлөө­лөгчийн тоо үлдэнэ. Үлд­сэн мандатыг хамгийн олон хүн амтай багаас нь эхэлж тус бүр нэгийг нэмэх замаар хуваарилна. Жишээ нь Өгийннуур сум таван багтай. Тойрогт нэр дэвших 14 мандатаа хуваахаар эхлээд  баг бүрт хоёр ногдоно. Үлдсэн дөр­­вөн мандатыг хамгийн олон хүн амтай дөрвөн багт нэмж өгнө. Тэгэхээр нэг баг нь хоёр, үлдсэн дөрвөн баг нь гурван мандаттай болж байгаа биз. Пропорцио­налиар долоо сонгог­доно. Нийт 21 төлөө­лөгчтэй байх нь.

-Иргэд хоёр дахь удаагаа шинэ хуулиар санал өгөх гэж байгаа учир харьцангуй бэлтгэлтэй байх.  Гэтэл сонгуульд өрсөлдөх нэр дэвшигчдийн хувьд нэг ойлгомжгүй зүйл байна. Аймгийн Засаг дарга, ИТХ-ын дарга нар сонгуульд өрсөлдөнө. Тэднээс орон нутгийн ажил, амьдралын талаар өнөө, маргаашдаа ярилцлага авмаар байна. Энэ нь сурталчигаа болох уу, албан тушаалтны хувьд асуух зүйл байна шүү дээ?

-Ер нь аливаа нэр дэвшигч одоо байгаа албан тушаалаа ашиглаж бусдаас давуу байдлыг үүсгэж болохгүй гэсэн алтан зарчимтай. Яагаад тэр хүмүүсийг ажлаас чө­лөөлөгдөхөөр хууль­чилсан бэ гэхээр тухайн албан тушаалтан ажил­чид­даа нөлөөлөл үзүүлнэ. Эсвэл төрийн өмчит компанийн захи­рал нэр дэвшиж байгаа бол үйлч­лүүлэгчиддээ нө­лөөлнө. Тэгэхээр ажлаасаа чө­лөөлөгдөнө гэж хууль­чил­сан. Ердийн багш хү­ний хувьд ийм нөлөөлөл гэж юу байх билээ. Манай хүүхдийн багш гэсэн эцэг эхэд жижигхэн нөлөөлөл байна уу гэхээс албан тушаал эрх мэд­лээрээ шийдвэр гаргах төвшинд нөлөөлөл байх­гүй шүү дээ. Энэ агуул­гаар аймаг, сумын Засаг дарга нэр дэвшсэнээс хойш сурталчилгаа эхлэ­хээс өмнө өөрийгөө дэм­жүүлэх чиглэлийн ямар нэгэн үйл ажиллагааг аливаа хэлбэрээр хийж болохгүй. Нэр дэвших нь нэгэнт тодорхой болчихсон учраас тэр.

-Нэг аймгийн жирийн иргэн орон нутагтаа болж бүтэхгүй байгаа асуудлын талаар ярьж болох уу. Тэрээр төрд төлөөлсөн ажилгүй, жирийн иргэн, гэхдээ нэр дэвшиж байгаа юм?

-Нэгэнт л нэр дэв­шиж байгаа бол тухайн хүн нэг үгээ ч тэвчих ёс­той. Сонгуулийн суртал­чилгааны цаг хугацаанд мөрийн хөтөлбөрөө танилцуулах хүрээнд өмнө нь ярих гэж байсан асуудлаа ярьж болно.