Д.МЯГМАР
Нийслэлийн Засаг даргын Нийгмийн бодлого хариуцсан орлогч Ц.Баатархүүтэй ярилцлаа.
-Таны намтрыг харахад улс төр судлаач мэргэжилтэй, тэр чиглэлээр түлхүү ажиллажээ. Илтгэх урлаг, лекц уншиж байсан эрхэм нийслэлийн нийгмийн бодло
гыг зангидах боллоо. Төрийн ажил хийхэд иргэдийн гомдол, зовлон, бэрхшээлийг илүүтэй мэдэрч байна уу?
-Миний мэргэжил улс төр судлаач, нийгэм судлалын багш. Өмнө нь иргэний нийгмийг хөгжүүлэх чиглэлээр төрийн бус байгууллагыг удирдаж олон төрлийн ажил хийж үзсэн. Залуусыг соён гэгээрүүлэх, хүнийг хөгжүүлэх гэж оролдлоо. Тэднийг өөртөө итгэх, бусдад өөрийгөө илэрхийлэх чадварыг суулгаж иргэнийхээ хувьд нийгэмд зохих нөлөө үзүүлсэн болов уу. БШУ-ы сайд энэ концепцоор ажлаа эхлүүлсэн байна лээ. Хүүхэд бүрийн авъяас, чадварыг нээхээс энэ салбарын шинэчлэл эхлэсэн. Хотын хөгжлийн төлөө зөвхөн төрийн албаныхан ажиллаад сайхан нийгэмтэй болохгүй. Энэ салбар иргэн бүрийн оролцоогоор баяжиж, хөгжих учиртай.
-Сонгуулиар МАН багачуулыг бүгдийг нь цэцэрлэгт хамруулна гэж амалсан. Энэ жил цэцэрлэгийн хүртээмж ямар хомс болсныг айл бүр мэдэрсэн болов уу?
-Төр нуруун дээрээ хэт их ачаа үүрчээ. Иргэд бүх юмыг төр хийх ёстой гээд бодчихсон. Харамсалтай нь сонгуулиар намууд бүх зүйлийг хийж өгнө гэж амлаад түүнийгээ биелүүлэхгүй байна. Тэгэх боломж ч алга. Хот нь нийтийн зохион байгуулалтын дээд эрэмбэ юм. Хотод шинээр шилжин суурьшиж байгаа хүний тоо жил ирэх тутам өссөөр л. Үүнтэй уялдаад боловсролын салбар ч хямардаг. Хүүхдээ багтаахгүй сургууль, цэцэрлэгийн асуудал улам л лавширсан. Эндээс төр бүх ажлыг дангаараа шийдэхээс илүүтэй хувийн хэвшил, иргэдийн санаачлагад тулгуурлан ажиллах ёстой нь харагдлаа. Айл бүр хүүхэдтэй. Тиймээс цэцэрлэг, сургууль, айл бүрт хүлээлт үүсгэж байгаа биз. Дэлхийн ихэнх улсад тухайн албан газар, компани дэргэдээ цэцэрлэгтэй байдаг аж. Хүүхдээ хөхөөр хооллодог ээж цайны цагаараа хүүхдээ хөхүүлээд амар байдаг гэсэн. Үүнийг хэрэгжүүлье гэхээр амьдралаас хол юм шиг санадаг. Манай төр аж ахуйн ажил руу хэт хутгалдчихжээ. Бодлогын шинжтэй ажлаа орхигдуулах магадлалтай байна шүү.
-Аж ахуйн ажил гэж та юуг хэлэв?
-Өвөлжилтийн бэлтгэл, орон сууцны дээврийн засвар, сургууль, цэцэрлэгийн засвар, цахилгаан хангамж гэх мэтээр ажлаа аргацаах болж. Төр өөрийн үүсгэл, санаачлагаар иргэний нийгмийн болон бусад байгууллага хийж болох эрх зүйн таатай орчныг бүрдүүлэх хэрэгтэй. Татварын бодлогоор энэ бүх асуудлыг голлон зохицуулдаг. Даатгалын тогтолцоо бас чухал байна. Харамсалтай нь манайд даатгалын тогтолцоо тааруу. Эрүүл мэнд, боловсролын салбарыг шинэчилсний дараа дагахгүй бол болохгүй нь гэсэн бодол төрсөн. Нэг жилийн дотор өргөс авсан юм шиг бүх хүүхдийг төр цэцэрлэгт оруулах боломжгүй. Иргэд цэцэрлэг ажиллуулж болно. Хэрэгцээ нь байхад хэн нэг нь тэр ажлыг хийх л хэрэгтэй. Цэцэрлэг ч гэсэн эдийн засгийн хувьд бас ашигтай ажиллах учиртай. Үүний дараа үйлчилгээний чанарын талаар ярина. Тэрнээс биш бүх юмыг халамжийн талаас харж болохгүй. Үнэгүй үйлчилгээ бол зөв хандлага биш.
-Сургуулийн засвар, хүүхдийн багтаамж гэж ярихаас биш багш нарын нийгмийн асуудлыг мартсан. Багш нарын амьдрал хүнд. Цалин, хангамж тааруу. Тиймээс энэ салбар дэгэн догонтой явж ирэв үү?
-Зөвхөн багш гэлтгүй төрийн байгууллагад ажиллагсдын цалин бага гэхээсээ илүү бүтээмжид суурилсан систем хэрэгтэй. Ажлыг хамгийн сайн хийсэн хүн цаг нөхцөөдөг, ур чадваргүй, жаахан ажил хийдэг нэгэнтэй ижил цалин авч таарахгүй. Бүтээмжид суурилсан цалингийн тогтолцоотой болох талаар бид ярилцаж байгаа.
Салбарын яамнаас гаргасан шийдвэрийг манайх хэрэгжүүлдэг. Бид шинээр орон сууцны хороолол барих гэж байгаа газарт заавал сургууль, цэцэрлэгийн барилга төлөвлөх зэргээр холболтын чанартай ажлыг хийнэ. Би салбар яамдыг нийслэлийн ИТХ, Нийслэлийн Засаг даргатай холбож, харилцан мэдээлэл дамжуулах, ажлыг уялдуулах холбоос болох ёстой юм байна. БШУЯ-ы яамнаас “Багш” гэсэн том хөтөлбөр гаргасан. Тэдний үнэлэмжийг өөрчлөхийн тулд багш бэлтгэх тогтолцооноос ажлаа эхлэсэн. Хамгийн доогуур оноо авсан хүүхэд багшийн сургуульд элсэхгүй. Ингэснээр энэ салбарын үнэлэмж буурч байна. Багш нарынхаа үнэлэмжийг өсгөж байж салбартаа өөрчлөлт, шинэчлэл хийнэ. Өмнөх Засаг дарга, сайд нар энэ салбарт өөрчлөлт хийх гэж оролдсон. Сайнтай, муутай мэдээ дуулдсан. Нэг нь иргэдийн ухамсрыг өөрчлөе гэнэ. Нөгөө нь хүмүүсийг зөв сэтгэлтэй, өөрийнхөө төлөө хариуцлага хүлээдэг болгоё гэх юм. Хүмүүсийн сэтгэлгээ, ухамсрыг өөрчилж нийгэм хөгжинө. Эсвэл хөрөнгө оруулж сургууль, цэцэрлэг, өрхийн эмнэлэг гээд байгууламжид анхаарч хөгжинө гэх мэтээр өөр өөр санаа бодлыг уралдуулсаар амжилт олоогүй юм байна, өмнөх дарга нар. Тогтолцоо, ухамсрын өөрчлөлтийг хийгээд манай салбар хурдан хөгжинө.
-Өмнөх Засаг дарга ажилгүйдэлд анхаарч олон өрхийг цалинд хүргэсэн. Хотын шинэ удирдлагууд ТББ-уудаар төрийн зарим ажлыг хийлгэнэ гэх мэтээр ярьж байна. Ажилгүйчүүдэд анхаарах уу?
-Гурван бодлого салангад байх ёсгүй. Эхлээд ажил олгогч Засгийн газар, хувийн хэвшил, аж ахуйн нэгж компаниуд руу чиглэсэн дэмжлэг чухал. Дараа нь ажилгүйчүүд рүү ямар бодлого чиглүүлэх вэ гэж тунгаах. Удаах нь энэ хоёрыг холбодог, мэдээлэл дамжуулдаг, зуучилдаг, хөдөлмөрийн бирж рүү хандсан ямар бодлого барих ёстойг тодорхойлох учиртай. Энэ гурван зохицуулалтыг хамт хийхгүйгээр ажил олгогчийг дэмжээд үр дүнгүй. Ажилгүйчүүлийн 50 орчим хувь нь хөдөлмөрийн зах зээлд гологдож байна гэсэн судалгааны дүн гарчээ. Дээр нь хүмүүст ажил хийх сонирхол алга. Энэ хүмүүсийг мэргэшүүлэх хэрэгтэй. Дараа нь тэднийг ажил хийх нөхцөл, бололцоогоор хангахаас гадна, та ажиллаж байж сайхан амьдарч өөрийн хүсэл зорилгодоо хүрнэ гэсэн ойлголтыг хүмүүсийн тархинд суулгах ёстой болов уу. Өмнөх засаг, төрийн ажил энэ мэтээр болохгүй зүйлийг хэрэгжүүлчихсэн байна. Энэ хөдөлмөр эрхлэлтийн бодлогууд ихэнхдээ түр зуурын шинжтэй аргацаах, шоу маяг нь дийлсэн байсан. Хотын гудамжийг цэвэрлүүлээд өдрийн 12 мянган төгрөг олгох жишээтэй. Энэ ажил тасралтгүй байж чадаагүй. Ажилгүйдлийн эсрэг урт хугацааны бодлого болж чадаагүй. Иргэдээр ногоо тариулаад л нөгөөдүүл нь хэсэг ажил хийгээд яваад өгдөг. Харамсалтай нь борлуулалт байдаггүй. Үр тариа хадгалж нөөцөлдөггүй. Тасралтгүй ажиллах байр алга нь эндээс харагдаж байна. Хөдөлмөрийн яамныхан ямар мэргэжлийн ажилтан хэрэгтэй вэ гэсэн судалгаа гаргах ёстой. Боловсролын яамныхан үүнд тулгуурлаж элсэлтийн шалгалтын бодлого боловсруулж, сургууль төгсөгчдийн хэдэн хувийг их, дээд сургууль руу, хэдийг нь мэргэжлийн сургалтын төвд сургахаа шийдэж квот гаргадаг баймаар юм. Эрэлтдээ нийцүүлсэн бодлого хэрэгтэй. Өмнө нь Хөдөлмөрийн яам байгаагүйгээс болоод эрэлтийн судалгаагүй мэргэжилтнүүд бэлтгэж нийлүүлээд л байв. Жижиг, дунд үйлдвэрлэлийг хөгжүүлж байна гээд зээл, тоног төхөөрөмж олгосон. Хангалттай үр дүн гарахгүй байсан. Зах зээлийг нь шийдээгүй байж нийлүүлэлтээ бодохоор үр дүн гараагүй юм шиг байна. Хөдөлмөр эрхлэлтийн бодлого аль ч улсын Засгийн газрын шүдний өвчин болдог. Амархан шийдчих эд биш. Улс орон бүр өөр, өөрийн онцлогтой. Манайхан хямд, бүтээмж сайтай ажиллах хүч гэж хятадуудад найр тавьж байна.
Удахгүй нийслэлийн ойн баяр болно. Шинэ удирлагууд баяраа хэрхэн тэмдэглэх вэ?
-373 жилийн ой тэмдэглэх ажлын хэсгийн даргаар би ажиллаж байна. Нийслэлийн иргэн бүр хотод хийж байгаа сайн зүйлийг олж харъя. Саар мэдээ, шүүмжлэлийг хангалттай сонслоо. Улаанбаатар хотын иргэн бүр өөртөө “Би хотын иргэний хувьд юу хийж чадах вэ” гэдэг асуулт тавьж, нэг бодол төрөх ёстой. Ганцхан нийслэлийн Засаг даргаас ямар ажил хийв, юу гэж бодож байна гэж шалгаах биш. Ийм чиглэлийн уралдаан зохион байгуулах санаатай байна. Японд л гэхэд “Хамгийн сайн аав хэн бэ?” гэдэг тэмцээн болдог. Сайн аав болох гээд эрчүүд уралдаж өгнө. Хамгийн муу иргэн хэн бэ гэпэг ч юм уу. Нөгөөдүүл нь “Би дахиж хотод хог хаяхгүй” гэдэг ч юм уу янз бүрийн л ажлын санаа байна. Шинэ санааг бүртгэх өдрүүдийг ажиллуулах гэж байна. Хотыг хөгжүүлэх сайхан санаа иргэдэд төрдөг. Тэр бүрийг бүртгэж аваад, иргэнийх нь нэр дээр хаяглах. Гадаадад ажиллаж, амьдарч байгаа монголчууд хотыг хөгжүүлэх сайхан санаа илгээдэг. Тэр бүхнийг л бүхий л хэлбэрээр хүлээн авч ажил хэрэг болгоно. Иргэдийн оролцоо гэж үүнийг хэлж байгаа юм. Сайхан санааг хэн нэг нь аваад ашиглачих гээд байдаг. Тиймээс оюуны өмч гэдэг шиг бүртгэж, архивлана. Үнэхээр шинэ, сайхан санаа бол зохиогчийн эрх авч оюуны өмчид бүтргэж болно. Улаанбаатар хотоо хөгжүүлэх үйлсэд иргэдийн тархинд үйлдвэрлэсэн санааг нэмэрлэнэ.