Д.БОЛОР

Мөнгө угаах болон терроризмыг санхүүжүүлэхтэй тэмцэх тухай хуулийн төслийг өчигдөр УИХ-ын чуулганаар хэлэлцэв. Хуулийн төсөл бүхэлдээ эсэргүүцэлтэй тулгараагүй ч зарим зүйл заалт нь түүхий, бодит байдалд нийцэхгүй байна гэсэн санал шүүмжлэл дагуулсан. Мөнгө угаах болон терроризмыг санхүүжүүлэхтэй тэмцэх тухай хууль 2006 онд батлагдсан бөгөөд уг хуулиар мөнгө угаах болон терроризмыг санхүүжүүлэхтэй тэмцэх, урьдчилан сэргийлэх талаарх зохицуулалтыг хийжээ. Харин Засгийн газраас хэрэгжүүлж буй эрх зүйн шинэтгэлийн бодлогын хүрээнд Эрүүгийн багц хуулийг боловсруулж байгаатай холбогдуулан мөнгө угаах болон терроризмыг санхүүжүүлэхтэй тэмцэх эрх зүйн орчинг боловсронгуй болгох шаардлага тулгарсан юм байх. Төсөл санаачлагч сайд Х.Тэмүүжин “Монгол Улсад банк, санхүүгийн тогтолцоо хурдацтай хөгжиж, гадаадын хөрөнгө оруулалт нэмэгдэхийн хэрээр сүүлийн жилүүдэд зохион байгуулалтын шинжтэй, нууц далд аргаар үйлдэгддэг мөнгө угаах гэмт хэргийг үйлдэх арга, хэлбэр улам нарийсч, үндэстэн дамнасан зохион байгуулалтын шинжтэй болж байна. Манай улсад хэдийгээр террорист үйл ажиллагаа болж байгаагүй ч террорист байгууллагад гишүүнээр элсэх, терроризмыг санхүүжүүлсэн гэмт хэрэгтэй аливаа хэлбэрээр холбоотой тохиолдлууд гарахыг үгүйсгэх аргагүй. НҮБ болон Олон улсын санхүүгийн гэмт хэрэгтэй тэмцэх байгууллагын гишүүн орны хувьд мөнгө угаах болон терроризмыг санхүүжүүлэхтэй тэмцэх чиглэлээр олон улсын гэрээ, конвенцоор хүлээсэн үүрэг нь улам өргөн хүрээтэй болж байна. 2011 оноос ФАТФ нь Монгол Улсын мөнгө угаах болон терроризмыг санхүүжүүлэхтэй тэмцэх тогтолцоонд үнэлгээ хийж тодорхой зөвлөмжүүдийг өгсөн. Тэд ирэх сарын дотор Монгол Улс дотоодын хууль тогтоомжоо гэрээнд тааруулахгүй бол ФАТФ-тай хамтран ажилладаггүй улс орнуудын тоонд буюу хар жагсаалтад оруулна гэсэн. Иймээс мөнгө угаах болон терроризмыг санхүүжүүлэх гэмт хэрэгтэй тэмцэх талаарх хяналтын тогтолцоог сайжруулах, төрийн байгууллагуудын үүргийг нарийвчлан тодорхой болгох, нэр томьёог жигдлэх, олон улсын стандартыг хэрэгжүүлэх нь чухал байна” гэлээ. Түүнд зарим гишүүн ийм асуулт илгээв.
С.Одонтуяа:
-Хуулийн төсөлд заасан 20 сая төгрөгийн гүйлгээ хийсэн хүн болгоныг шалгах уу. Эсвэл гүйлгээнд ямар нэг саатал гарахаар нь шалгах юм уу.
Х.Тэмүүжин:
-Тухайн банкаар байнга үйлчлүүлдэггүй этгээдийн эрсдэлтэй гэж үзсэн гүйлгээнд мөнгөний дүнг харгалзан аль эх үүсвэрээс хаашаа орж буйд нь хяналт тавих юм. Гүйлгээ саатах, удаашрах явдал гарахгүй, энгийн гүйлгээг нягтлаад явна. Харин зайлшгүй шалгах шаардлагатай гэж үзсэн гүйлгээнд л хяналт тавина.
З.Баянсэлэнгэ:
-Яагаад заавал 20 сая гэж заах болсон юм. Тэр хэмжээнд хүрээгүй атлаа 24 цагийн дотор хийсэн гүйлгээ болгоныг хамруулах ёстой гэж ойлгох уу.
Х.Тэмүүжин:
-Хуулийн төсөлд заасан 20 сая төгрөг гэдэг нь олон улсын хэмжээнд мөрдөж байгаа жижиг стандарт. Давтан гүйлгээнд шалгах үндэслэлтэй гэж үзсэн гүйлгээг л хамруулна.
С.Дэмбэрэл:
-Хуулийн төсөл, энэ талаарх бусад орны жишиг, ойлголт, арга хэлбэрийг харьцуулж харахад хуулийн төсөл дутуу дулимаг байна. Бодит байдалд амьдралаас тасархай болсон хууль юм биш үү.
Ц.Нямдорж:
-Хуулийг энэ хэвээр нь батлах юм бол банкны нууц гэх юмгүй болж, олон байгууллага оролцдог болох нь ээ. Хэлэлцүүлгийн шатанд ихээхэн ажил хэрэгч хандаж эдийн засагт хохиролтой заалтуудыг авч хаях хэрэгтэй гэсэн байр суурьтай байв.
Хэлэлцүүлгийн төгсгөлд гишүүдийн олонхи нь дэмжсэнээр хуулийн төслийг анхны хэлэлцүүлэгт бэлтгүүлэхээр Хууль зүйн байнгын хороонд шилжүүлэв.