Э.СОЛОНГО
Сангийн сайд Ч.Улаантай сэтгүүлчид ярилцлаа. “Чалко”-той байгуулсан гэрээ, “Чингис” бондын зарцуулалт, төсвийн тогтвортой байдал гээд хариултаа хүлээсэн олон асуултад тэрээр хариулсан юм.
-Шинэчлэлийн Засгийн газар эдийн засагт томоохон өөрчлөлтүүдийг эхлүүлнэ гэсэн. Тэгвэл төсөвт энэ нь хэрхэн мэдрэгдэж байна. Орлого зарлага нь оновчтой болж чадаж байна уу?
-Шинэчлэлийн Засгийн газар ажиллаж байна, төсвийн тэнцэл 600 тэрбум төгрөгийн алдагдалтай байна. Төсвийн орлого нэг их наяд 500 тэрбум төгрөг, инфляцийн төвшин 15 хувьд хүрсэн. Төлбөрийн тэнцэл 160 орчим сая ам.долларын алдагдалд хүрсэн. “Хүний хөгжил” сан бүхэлдээ нэг их наяд төгрөгийн өртэй эдийн засгийг бид хүлээж авсан. Үүнийг онолоор нь яривал хэт хөөсөн зарлагатай. Зарлагаа даахгүй орлоготой төсөв байсан юм. Тиймээс эрс шинэчлэл хийх шаардлага гарсан. Монголын санхүү, эдийн засагт шинэчлэл хийхийн тулд төсөв, санхүүгийн удирдлагын хуваарилалтыг өөрчилнө. Гол нь төсвийн зарцуулалтад иргэд хяналт тавьдаг болно. Төсвийн тогтвортой байдлын тухай, Бараа, ажил үйлчилгээ худалдан авах тухай, Хөгжлийн банкны тухай хуулиуд гарсан нь төсөв, санхүүгийн эрх зүйн шинэчлэл болсон. Орон нутгийн удирдлагуудад төсвийг зарцуулах, орлого олох эрхийг өгч байгаа. Үүнийг дагаад хариуцлагын тогтолцоо чангарна. Өмнө нь ашигтай ажилласан сумдын төсвийн орлогыг төр хураагаад авчихдаг байсан. Одоо тэгэхгүй. Төсвийн орлого төрийн мөнгө биш тухайн сумын дарга нар болон иргэдийн мэдлийн асуудал болж хувирна. Мөн татварын шинэчлэлийг хийнэ.
-Тэгвэл жижиг, дунд үйлдвэрүүдийг татвараар хэрхэн дэмжих вэ?
-Жижиг, дунд үйлдвэрээс авсан 10 хувийн татварын 90 хувийг нь буцааж олгохоор болсон. Татварын таатай үзүүлэлтээр дээгүүр жагсдаг орнуудын тоонд орж байгаа. Татварын хоёр дахь шинэчлэлийг удахгүй хийнэ.
-Төрийн сангуудын талаар та ямар байр суурьтай байна. Баялгийн санг нэмж бий болгохоор ярилцаж байгаа. Гэвч олон эдийн засагч үүний эсрэг байна шүү дээ?
-Энэ салбарт хийж байгаа өөрчлөлтүүдийн нэг нь төрийн сангуудын шинэчлэл. Манай улс 2009 оноос төсөв дотор тусгай зорилт хэрэгжүүлэх сан байгуулсан байдаг. Сангууд сүүлийн үед зорилгоосоо гажиж байна. Сантай болохын төлөөх өрсөлдөөн өрнөж байна гэж болно. Монголын төсөв тойрсон 40 гаруй сан байна. Энэ сангуудад улсын төсвийн зарлагын 35 хувь нь хуваарилагддаг. Өөрөөр хэлбэл, 2.3 их наяд төгрөг сангуудад байна. Олон сан бий болсноор сангуудын удирдлага явцуу болж эхэлсэн. Хоорондын уялдаа гэж зүйл үгүй болсон. Үүнээс болж төсвийн хөрөнгө үрэн таран болж эхэлсэн. 40 гаруй санг гурав хувааж байгаа. Нэг хэсэг нь хэвээрээ үлдэнэ. Нөгөө хэсэгт нь төсвөөс хөрөнгө хуваарилсан ч гадны хандив тусламжийг хуримтлуулна. Олон эх үүсвэртэй сан байхад зөвхөн нэг сайдын ажил бус бусад салбарыг санхүүжүүлдэг сан бас байна. Тухайлбал, Төрийн сангийн сан гэхэд зөвхөн боловсролын сайдын мэдэлд байхгүй.
-Тогтворжуулалтын санд одоо хэчнээн хөрөнгө байна. Үүнийг юунд зарцуулж байна вэ?
-Тогтворжуулалтын сан хөдөлгөөнгүй сан. Одоогоор 330 орчим тэрбум төгрөг энэ санд бий. Үүнийг гэнэтийн тохиолдолд ашиглана. Тухайлбал, ДНБ-д гурван хувиас доошүй хэмжээний алдагдал бий болоход үнийн савалгааг арилгахад ашиглана. Тэгэхээр энэ сан өнөөдөр нөөц хөрөнгө гэсэн үг.
-”Чингис” бондыг өрийн дарамт үүсгэнэ гэж болгоомжилж байгаа хүн олон байна. Өрийн дарамт үүсч болзошгүй эрсдэлийг хэрхэн тооцсон бэ?
-”Чингис” бондыг арванхоёрдугаар сард гаргасан нь эдийн засгийн төлөвлөгөөтэй бодлого. Засгийн газрыг ажлаа хүлээж авах үед эдийн засаг сульдаж, бараа бүтээгдэхүүний үнэ, инфляц өсөх хандлагатай байсан. Тиймээс “Чингис” бондоос босгосон мөнгөөр инфляц, үнийн хөөрөгдлийг зогсоож чадсан. Энэ бондын хүү өрийн дарамт үүсгээгүй. Үүсгэх ч үгүй. Тиймээс хүмүүст “Чингис” бондын өрөөс бүү ай гэж хэлье. Олон улсын зах зээлд бонд гаргаж эхэлснээс хойш манай арилжааны банкуудын чадавх сайжирсан. Валютын хүрэлцээ нэмэгдсэн. Харин одоо бид энэ бондын мөнгийг хөрөнгө оруулалт болгож ашиглах хэрэгтэй. Үүний эхлэл нь тавигдсан гэдгийг онцолъё. Гэрээ хийхдээ 35 сая ам.долларын өрийг төлөх эрсдэлийг сайн тооцсон байгаа. Энэ бондын хөрөнгөд Монголбанк хяналт тавина.
-Дотооддоо бонд гаргах боломж хэр байна. Энэ талаар Сангийн яам ямар бодлого баримталж байна?
-Дотоодын бондыг төлөвшүүлэхэд бид анхаарч байна. Улсын төсөв хөрөнгөгүй. Гэтэл нэг хэсэг компани, иргэдэд илүү мөнгө байдаг. Тэдний мөнгийг хэн ч сонирхдоггүй. Сул хэвтэж байгаа. Үүнийг эдийн засгийн эргэлтэд оруулж, бонд болгохоор төлөвлөж байна.
-Нүүрсний экспорт төсвийн орлогод нөлөөлж байна уу. Мэдээж энэ оны төсвийг нүүрснээс олох ашгаа тооцолж тогтоосон байх?
-Нүүрсний экспорт зогсч, Хятадын талтай үл ойлголцол үүссэнээр Монголын уул уурхайн үйлдвэрлэлийн хурд саарсан. Энэ хэрээр эдийн засгийн өсөлт буурсан. Хөрөнгө оруулалт зогсонги байдалд орсон. Тэгэхээр өмнөх жилүүдийн эдийн засгийн өсөлт хөөс байжээ. Тиймээс Хятадын талтай тохиролцоонд хүрч, харилцан ашигтай гэрээ хэлцэл хийх хүртэл дахин урд хөрш рүү Тавантолгойн нүүрс гаргахгүй байх нь оновчтой. Тавантолгой ордоос бид их зүйл хүлээсэн. Гэвч бидний бодсон, хүлээсэн үр дүн өнөөдөр харагдахгүй байна. Засгийн газар 350 сая ам.долларын урьдчилгаа авсан. Ингэхдээ өрийг Тавантолгойн нүүрсээр төлнө гэж тохиролцсон. Зарчмын хувьд ийм тохиролцоо байж болно. Гэхдээ бид нүүрсээ өгөхдөө тонн тутмаас нь 20 ам.доллар бууруулсан. Үүнээс болж Монголын тал хоёр жил гаруй хугацаанд 170 сая ам.долларын нүүр зарахдаа 40 саяын алдагдалд орсон. Одоо бидэнд 180 сая ам.долларын өр байгаа. Үүнийг хуучин гэрээгээр барагдуулна гэвэл бид дахин 60 сая ам.долларын хохирол амсана гэсэн үг. 180 сая ам.долларын өрийг “Чингис” бондоос бэлнээр нь төлөх саналд эргүүлээд дахин таван жилийн хугацаанд нүүрсээ тогтвортой үнээр нийлүүл гэсэн шахалт үзүүлж байгаа юм. Ийм гэрээг хянахгүй, дахин ярилцахгүй байх аргагүй. Тэгэхээр Оюутолгой, Тавантолгойн гэрээ хоёулаа эргэлзээтэй болж байгаа юм. Үүнээс болж энэ хоёр том ордыг дагасан хөрөнгө оруулалт зогссон. Энэ хоёр том гэрээ ашиггүй болсон нь одоо Монголын эдийн засаг, төсвийн байдлаас харагдаж байна.
-Оюутолгойн гэрээг муу болсон гэдэгт та санал нийлдэг юм байна. Харин гэрээг яаж сайжруулах ёстой юм бол?
-Оюутолгойн хөрөнгө оруулалтыг дэлгэрэнгүй санхүүгийн баримтаар нэг бүрчлэн гаргаж баталгаажуулж байна. Анх байгуулагдсанаас эхлээд хаанаас ямар үнээр ямар тоног төхөөрөмж авсан зэрэг мэдээ тайлан байхгүй байсан учраас өнөөдөр хоёр тэрбум ам.доллараар хэтэрчихээд бид мэдэхгүй сууж байна. Ингээд Монголын Засгийн газраас баримтын шалгалт хийх ажлын хэсэг гарсан. Сангийн яамны Эрсдэлийн удирдлагын хяналтын газрын даргаар ахлуулсан ажлын хэсэг ажиллаж байна. Үүний үр дүнд Оюутолгойн хөрөнгийг үргүй зарсан, зардлыг хэтрүүлсэн зэрэг маргаан тасалдаж Монголын талд бүртгүүлэх гээд байгаа олон оронтой тооны асуудлыг шийднэ. Тэгэхээр Оюутолгойд хяналт тавих эрхээ бид одоо л эхэлж эдэлж байна. Үүнийг би үр дүн гэж бодож байгаа. Мөн тус компанийн газар, хэлтсийн даргаар монгол хүнийг ажиллуулахаар тохиролцсон. Цаашдаа гэрээг боловсронгуй болгоход хэрэгтэй.
-”Чалко”-ийн хувьд та ямар байр суурьтай байна вэ?
-”Чалко”-ийн гэрээний хувьд дахин тохиролцож, хэл амаа ололцохоос өөр арга байхгүй. Яг энэ хэвээр нь цааш нь явж болохгүй. Оюутолгойтой харьцуулахад харьцангуй удаан явж байгаа гэрээ. Ямар ч байсан үр дүнг нь үзнэ гэж бодож байгаа.
-Гэтэл “Чалко” манай Засгийн газрыг олон улсын шүүхэд өгсөн гэсэн мэдээ яваад байх юм. Энэ үнэн юм уу?
-Одоогоор мэдээлэл алга. “Чалко”-той байгуулсан гэрээг сайн судлах ёстой. Өмнө нь, байгуулсан гэрээний дагуу бид бүтээгдэхүүнээ нийлүүлбэл тонн нүүрс тутмаас 20 ам.долларын алдагдал хүлээх юм. Ингэж алдагдалтай ажиллах эрх манайд байхгүй. Бид гэрээг эргэж үзэхээр бол урьдчилж авсан 350 сая ам.доллараас 180 саяыг нь нэн даруй барагдуулах шаардлагатай болно. Үүнийг хэрхэн шийдвэрлэх талаар ярилцаж байна. Ямар ч тохиолдолд худалдааны хамтын ажиллагаа харилцан ашигтай байх ёстой. Энэ чиглэлээр тодорхой санал тавьж ярилцаж байна. Одоогоор асуудал бүрэн шийдэгдээгүй. Үүнтэй холбоотойгоор манай гадаад худалдаанд таагүй байдал үүссэн. Нүүрсний экспорт буурч байгаа. Бид үүнийг бодитойгоор үнэлж, дүгнэх ёстой.
-Сүүлийн үед гадаадын хөрөнгө оруулалт Монголд саарсан гэж мэдээлэх боллоо. Энэ тал дээр та ямар байр суурьтай байна вэ?
-Өмнө нь байгуулсан зарим гэрээ хэлцлийг үнэлж дүгнэх, эргэж хянан боловсронгуй болгох шаардлагатай байна. Шинэчлэлийн Засгийн газар байгуулагдсан цагаасаа хөрөнгө оруулалтын гэрээ харилцан ашигтай байж, Монголын ард түмэнд өгөөжөө өгөх ёстой гэсэн байр суурьтай байгаа. Энэ зарчимд нийцсэн, Монголын хуулийг дээдэлсэн гэрээ хэлцэл хийх хэрэгтэй. Хуульд хэр нийцүүлж хийсэн эсэхийг нь эргэж магадлах шаардлага байна. Үүнтэй холбоотой асуудал анхаарал болгоомжлол үүсгэж байгааг үгүйсгэхгүй. Хэдий үед гадаадын хөрөнгө оруулалт их орж ирсэн эсэх, ямар нөхцөлөөр орж ирснийг нь ч судална.
-Тэгвэл гадаадын хөрөнгө оруулалт буурсантай холбоотой Монгол Улсын төсөвт өөрчлөлт орсон уу?
-Монгол Улсын төсвийн байдал амаргүй байна. Нэгдүгээр улирлын төсвийн орлогын төлөвлөгөө тасалдаж гарсан. Гэхдээ бид зайлшгүй олгох шаардлагатай санхүүжилтийг аль болохоор бүрэн өгөхийг хичээж байна. Цалин, тэтгэвэр, нийгмийн халамж, төрийн болон төсөвт байгууллагын өдөр тутмын үйл ажиллагааны санхүүжилтийг саадгүй өгч байгаа. Харин нэгдүгээр улирлын байдлаар хөрөнгө оруулалт маш доогуур төвшинд гарсан. Үүнд, хууль эрхзүйн орчин, бодит байдал нөлөөлсөн. Бид нэгдүгээр улиралд 200 гаруй тэрбум төгрөгийн хөрөнгө оруулалт хийсэн. Үүний 187 тэрбум нь өмнөх оны санхүүжилтэд ашиглагдсан. Тэгэхээр энэ оноос шинээр эхлэх хөрөнгө оруулалт маш доогуур байгаа. Бид хөрөнгө оруулалтын санхүүжилтийг эрчимжүүлэх талаар арга хэмжээ авна. Гэхдээ энэ нь цаанаа нөхцөлтэй. Тухайлбал, зураг төсөл нь бэлэн болсон, гүйцэтгэгч нь сонгон шалгаруулалтаар шалгарч, гэрээ байгуулсан байх ёстой. Үүний дараа хөрөнгө оруулалтын санхүүжилт хийгддэг. Өнгөрсөн улиралд бэлтгэл ажлуудаа хийлээ.