- Цэцийн дээр хөх тэнгэр биш Ардын нам байдаг -
Б.ГАРЬД
Ардын намын гомдол тайлагддаггүй ээ. Удтал эрх мэдэл, албан тушаалд умбаж явсан энэ намын удирдлагууд сонгуулийн дүнд өнөө хэр нь итгэж чадахгүй байгаа нь сүүлийн хэдэн өдрийн үйл явдлаас харагдав.
Гомдоод л, гомдоод л... Уг нь Монгол төрийн үйл хэрэг гэдэг хэн нэгэн Батаа, Хүрэлээ нарын хоорондын асуудал биш. 800 гаруй жилийн түүхтэй Их Монголын улбаа, гурван сая шахам иргэний бүрдүүлж буй өнөөгийн Монгол Улсын хувь заяа. Төрт ёсонд гомдол байх учиргүй. Тиймдээ ч “... Хааны алба халаатай...” гэдэг үг “төрсөн” биз.
Халаагаа өгөлгүй УИХ-ыг даруй хэд хоногоор гацааж, яг одоо хүлээлгэн өгч буй намын удирдлагын албан тушаалтайгаа зууралдсан МАН-ын дарга нарын царай олон нийтэд ийм л ойлголтыг төрүүлж буй.
Энэ зуурт АН болон МАХН-ын эвсэл, бас ИЗНН-аас нэр дэвшиж сонгогдсон гишүүд чуулганыг үргэлжлүүлэн, УИХ-ын даргыг сонгож, Монголын төрийг гацаанаас гаргав
Энэ утгаар, тэд ард түмний төлөөлөл болсон үүргээ сайн гүйцэтгэлээ. Гэвч өнөөх МАН-д таалагдсангүй. Бага хурлаа зарлан, албан тушаалаа булаалдан хэрэлдэж байсан эрхмүүд УИХ-ын даргыг сонгосон даруйд Тусгаар тогтнолын ордноосоо гүйхээрээ гарч ирэн, мэдэгдэл хийв. УИХ дахь МАН-ын бүлгийн даргаар сонгогдоод удаагүй Н.Энхболд “Та нарыг Үндсэн хуулийн Цэцэд өгнө дөө” гэв. Түүний тайлбараар бол УИХ-ын чуулган зөвхөн Д.Дэмбэрэлийн удирдлагаар явагдах ёстой. Тиймээс З.Энхболд хууль бус УИХ-ын дарга гэсэн юм. Айлын хүүхэд шоглуулахаараа, аавдаа хэлнэ дээ гэдэг шиг сонсогдов.
Уг нь Монгол Улсын Их хурлын чуулганы хуралдааны дэгийн тухай хуульд заасныг харвал, МАН-ын Д.Дэмбэрэлээр анхдугаар чуулганыг даргалуулна гэдэг нэг ч үг алга. Үгчилбэл, энэ хуулийн хоёрдугаар бүлгийн 11 дүгээр зүйлийн 11.2-т “Шинээр сонгогдсон УИХ-ын гишүүдийг тангараг өргөх ёслол дуустал, Ерөнхийлөгч, УИХ-ын даргыг сонгож дуустал УИХ-ын насаар хамгийн ахмад гишүүн чуулганы хуралдааныг зохион байгуулж даргална” гэсэн байна.
Өөрөөр хэлбэл, МАН-ын Үндсэн хуулийн цэц рүү барьж очих хуулийн заалт бол энэ.
Дээрх заалтаар бол Д.Дэмбэрэл гуай гишүүдийг тангараг өргүүлээд, дараа нь Их хурлын даргыг сонготол анхдугаар чуулганыг үргэлжлүүлэх учиртай байжээ. Гэтэл МАН-ын Бага хурал гээд УИХ-ыг гацаагаад алга болов. Ерөнхийлөгч нь дуудаж уулзаад ч Д.Дэмбэрэл гуайгаар хурал даргалуулж чадаагүйг ард түмэн телевизийн дэлгэцээр харсан. Харин хоёр хоног МАН-ын гишүүдийг хүлээж суусан 62 хувийн ирцтэй эрхэм гишүүдийн дундаас хамгийн ахмад нь Л.Цог байсан нь үнэн. Хуульд анхдугаар чуулганыг Ардын намын Бага хурлын дараа үргэлжлүүлнэ гэсэн үг байхгүй. Харин ч УИХ-ыг санаатайгаар гацаасан Д.Дэмбэрэл болон МАН-ын гишүүдэд Эрүүгийн хууль дахь Төрийн эсрэг гэмт хэрэг гэсэн зүйлчлэлд хамруулан шалгах нь зөв гэсэн санал олон нийтийн дундаас гараад эхлэв.
МАН-ын гишүүд ингэснээрээ бусад нам эвслийн гишүүдийг төлөөллөө болгосон олон мянган сонгогчдын эрх ашиг хөндөж байгаа нь шууд харагдаж байна. Монгол Улсын Үндсэн хуулийн 16 дугаар зүйлийн 9-д “Шууд буюу төлөөлөгчдийн байгууллагаараа уламжлан төрийг удирдах хэрэгт оролцох эрхтэй. Төрийн байгууллагад сонгох, сонгогдох эрхтэй. Сонгох эрхийг арван найман наснаас эдэлнэ. Сонгогдох насыг төрийн зохих байгууллага, албан тушаалд тавих шаардлагыг харгалзан хуулиар тогтооно” гэж заасан.
Энэ заалтаар бол МАН-аас бусад намын гишүүдийг сонгосон сонгогчид эрхээ эдэлж чадахгүйд хүрээд байж.
Эрхийг нь эдлүүлж, төрийн ажлыг хэвийн үргэлжлүүлсэн УИХ-ын шийдвэр, даргын томилгоо аль ч талаараа ард түмний тусын тулд, харин ч Үндсэн хуулийг дагаж биелүүлсэн явдал хэмээн хуульчид, улстөрчид үзэж буй аж.
Харин МАН-ын гишүүд Үндсэн хуулийн цэцэд найдвар тавин илт зүйлийг өөрсдийнхөө талд гаргана гэсэн тийм их итгэлийн цаана ямар холбоос нуугдаж байгаа нь эргэлзээ төрүүлж буй. Цэцэд найдаж болох тодорхой шалтгаан байдаг аж. Өдгөөгийн Цэцийн гишүүдийн дийлэнх нь МАН-ын голдуу бүрэлдсэн Их хурлаар батлуулж, энэ ажилд тохоогдсон байдаг.
Тиймээс МАН тэднийг ач хариулна гэж үзэж буй гэнэ.
Ер нь Үндсэн хуулийн цэц сүүлийн үед баахан улстөржих болсон. Уржигдар Бага суудлын хуралдаанаараа иргэн Н.Энхбаярын гомдлыг хянан хэлэлцэх шаардлагагүй. Энэ бол эцсийн шийд гэсэн мэдэгдлийг хийв.
Үндсэн хуулийн цэцийн түүхэнд төдийлөн байгаагүй эцсийн шийдийг сая л гаргаж байх шиг. Түүхийг нь харвал хэн нэгэн иргэний гомдлыг Их суудлын хуралдаан хүртэл хэлэлцэж ирсэн аж. Нөгөөтэйгүүр энэхүү эцэслэсэн асуудал нь их сонин. Хаанаас нь ч харсан Үндсэн хуулийн дээр дурдсан 16 дугаар зүйлтэй холбоотой.
Сонгуулийн ерөнхий хороо Н.Энхбаярын сонгогдох эрхийг хязгаарлахдаа, ЦЕГ, ШШГЕГ-аас зан байдлын тодорхойлолт гэв үү дээ, нэг иймэрхүү утгатай мэдээлэл авч, түүнийг үндэслэл болгосон гэдэг. Гэтэл Сонгуулийн тухай хуульд нэр дэвших эрхийг хязгаарлах тухай маш тодорхой заасан. Уг хуулийн зургадугаар зүйлийн,
“...6.1.Сонгуульд сонгуулийн эрх бүхий иргэн үндэс, угсаа, хэл, арьсны өнгө, хүйс, нийгмийн гарал, байдал, хөрөнгө чинээ, эрхэлсэн ажил, албан тушаал, шашин шүтлэг, үзэл бодол, боловсролоор ялгаварлагдахгүйгээр оролцох эрхтэй.
6.2.Энэ хуульд заасан шаардлагыг хангасан хорин таван нас хүрсэн, эрх зүйн бүрэн чадамжтай Монгол Улсын иргэн Улсын Их Хурлын гишүүнээр сонгогдох эрхтэй.
6.3.Монгол Улсын иргэн /цаашид “иргэн” гэх/-ий сонгох, сонгогдох эрхийг хууль бусаар хязгаарлахыг хориглоно.
6.4.Эрх зүйн чадамжгүй нь шүүхийн шийдвэрээр тогтоогдсон, эсхүл хорих газар ял эдэлж байгаа иргэн сонгуульд оролцох эрх эдлэхгүй.
6.5.”Эрх зүйн чадамжгүй нь шүүхийн шийдвэрээр тогтоогдсон” гэж Иргэний хуулийн 18.2 дахь хэсэг, Иргэний хэрэг шүүхэд хянан шийдвэрлэх тухай хуулийн 141-143 дугаар зүйлд заасан журмын дагуу шүүхээс иргэнийг эрх зүйн чадамжгүй гэж тооцсоныг ойлгоно.
6.6.”Хорих газар ял эдэлж байгаа” гэж шүүхийн хүчин төгөлдөр шийтгэх тогтоолоор хорих ял эдэлж байгаа иргэнийг ойлгох бөгөөд үүнд хорих ял эдлэхээс зайлсхийж яваа, хорих байгууллагаас түр чөлөөгөөр гарсан иргэнийг нэгэн адил хамааруулна...” гэсэн заалт байна.
Н.Энхбаярын хувьд дээрх заалтын аль нэгд хамаарагдахгүй бөгөөд шүүхээр гэм буруу нь эцэслээгүй, шалгагдаж байв.
Гэвч Сонгуулийн ерөнхий хорооноос хуульд заагаагүй баримтлалаар нэр дэвших эрхийг нь хассан.
Н.Энхбаяр чухам үүнийг л эсэргүүцэж, бас Үндсэн хуулийн 16 дугаар зүйлд заасан сонгогдох эрхээ эдлэх гэж Цэцэд ханджээ. Гэтэл Үндсэн хуулийн манаач гэгддэг Цэцээс “Энэ асуудал манайд хамаагүй” гэж.
Ингэхдээ яаран сандран “Эцэслэн шийдэв” гэсэн нь Цэцийн дээр хэн нэгэн, үүний цаана улс төрийн шалтгаан байна гэх хардлагыг нийгэмд төрүүлж буй. Тэгж үзэхээс ч өөр аргагүй юм. Шуудхан хэлэхэд Н.Энхбаярыг улс төрөөс хол байлгах, бас бус шалтгаар нухчин дарах гэсэн улс төрийн бүлэглэл байгаа нь нууц биш. Гэтэл Үндсэн хуулийн цэц бодит байдлыг гуйвуулан, тэдний эрх ашиг, сонирхолд нийцсэн шийдвэр гаргаж, Үндсэн хуулийг манах үндсэн үүргээ зөрчин, хэн нэгэн намын өгсөн үүргийг гүйцэтгэж буй нь тодорхой байгаа тухай учир мэдэх хүмүүс хэлж байна.
Анх гавьяат хуульч Г.Совд агсанаар даргалуулан ажиллаж эхэлсэн Үндсэн хуулийн цэц өдгөө есөн хүний бүрэлдэхүүнтэй. Дарга нь Хууль зүйн сайд асан Ж.Амарсанаа. Орлогч дарга нь Цэцэд олон жил болж байгаа Н.Жанцан. Гишүүд нь Ерөнхийлөгч асан П.Очирбат, ТӨХ-ны дарга асан Д.Сугар, мөн Т.Лхагваа, Ц.Сарантуяа, Д.Наранчимэг, Д.Мөнхгэрэл, Б.Пүрэвням нар. Дийлэнх нь МАН-ын голдуу гишүүнтэй Их хурлын үеийн Цэцийн манаачаар томилогдож байсан. Гэхдээ намынх нь угшлыг яривал бас л МАН-ын голдуу гишүүн байх.
Ийм бүрэлдэхүүнтэй Цэцийн сүүлийн үед гаргаж буй шийдвэр, тогтоолууд нь ямар нэг шалтгаанаар улстөржиж эхэлсэн. Мөн МАН эцсийн найдвар, хамгаалах эзнээрээ Цэцийг сонгоод байгаа нь дээрх хардлагыг улам гүнзгийрүүлж буй.
Уг нь Үндсэн хуулийн цэцийн дээр хөх тэнгэр л байдаг гэдэг. Гэтэл МАН байдаг бололтой. Тэгэхээр Цэц Үндсэн хуулийг биш МАН-ын хамгаалагч болж таарах нь.
Чухамдаа бол Үндсэн хуулийн цэц гэдэг үүрэг гүйцэтгэдэг байгууллага биш ажээ.