Х.МОНГОЛХАТАН

Хэдхэн хоногийн дараа Монголын уламжлалт цагаан сарын баяр болох гэж байна. Монголын Үндэсний чөлөөт зурхайчдын нэгдсэн холбооны ерөнхийлөгч Мэргэд Сонгоол овогт Минчиндоржийн Намсрайг баасан гаригийн зочноор урьж энэ өдрийн билэгдэл болон ирэх жилийн өнгө төрх ямар байх талаар ярилцлаа.

-Та “Майя Монгол” нэртэй ном гаргажээ. Номондоо монголчуудыг 5125 жилийн түүхтэй ард түмэн гэсэн нь ямар учир­тай юм бэ?

-Би юм болгоныг Чин­гис, Монгол гэж туйлшрах дургүй. Улайрсан байд­лаар элдэв сурталчилгаа хийхийг цээрлэдэг. Төр ёс хаанаас, хэзээ бий болсон тэр үеэс цаг тоолол, ца­гаан сар эхэлсэн. Мон­голын ард түмэн 2220 жилийн түүхтэй хэмээн ярьж байна. Тэгвэл би монголчуудыг 5125 жи­лийн түүхтэй гэдгийг су­далж, тогтоогоод “Майя Монгол” гэдэг ном гар­галаа. Цаашаагаа судал­бал 20 гаруй мянган жилийнх ч байж болох агуу түүх бий. Би номондоо Майягийн Ламат гэдэг гайхамшигт дүрсийг оруулсан. Тэр дүрс өнөө цагт Голомт банкны таван нүдэн хээтэй лого юм. Энэ таван нүдэн хээ Майягаас уламжилж Ардын хувьс­галын анхны долоогийн нэг Солийн Данзан анхны доллар хийж, Өндөр гэ­гээн Занабазар өөрийнхөө сан сүргийн тамгийг бэ­лэгдэж байсан түүхтэй. Мөн VIII богд Жав­зан­дамба хутагт 1911 оны хувьсгалд идэвхтэй оролц­сон хүмүүсээ шагнасан нэгдүгээр зэргийн шагнал нь таван нүдэн хээ байсан юм.

-Та олон жил Чингэ­сийн ­шар зурхайг мон­голчуудынх гэж ярьж ирлээ. Энэ маргалдаан яагаад эцэс болдоггүй юм бэ?

-Бидний хамгийн том асуудал бол цаг тооны би­чиг, цагаан сарын өдрийн асуудал байдаг. 1990 оны тавдугаар сарын 9-нд одон орон судлаач С.Нинжбад­гар, Ш.Аг­ваан­дондов гуай болон “Эртний Монголын математик” номын зо­хиогч Б.Батжаргал, зур­хайч н.Зуухай нарын 10 хүн хамтарч Монголын зурхайчдын холбоог байгуулсан юм. Тэр цагаас хойш цаг тооны бичгээ хийж, цагаан сараар зөв шинэлэх талаар 23 жил ярьж ирлээ. Өвөг дээдэс маань Шар зурхайгаа зурж, Монголын цаг тоо­ны бичгээ гаргачихаад төр ёсны ажлаа явуулж Хятад, Солонгос төдийгүй Ази, бүх дэлхийг удирдаж байс­ныг би баттай хэлж чадна.    

Шар зурхай Монго­лынх гэдэг нь түүхэн үнэн гэж хэлсний төлөө намайг шашны дайсан гэж харуулахыг оролддог хэсэг хүн байдаг. Миний удам сударт шашны том зүтгэлтнүүд бий. Ойрадын Зая Бандид Намхай­жам­цыг Халимаг Буриадаар явж байхад манай өвөг дээдэс халуун дотноор хүлээн авч, миний аавын төрсөн нутаг Сүхийн долоон нуур гэдэг газар анхны модон сүмийг өөрс­дийн хөрөнгөөр байгуул­сан байдаг. Тиймээс би шашин  хэрэггүй гэж бодож, хэлж чадахгүй. Би жил бүр цаг тооны бичгээ орчин үеийн хэллэгээр хөрвүүлэн бичдэг. Аав маань алуулахаасаа айгаад авдран дотроо ха­галж байсан ном судрыг нь дэлгээд, үр хүүхэд, ач гу­чид нь хэрэгтэй зүйл хийж суух боломжтой үеийг үзэж байгаад би  баяртай байдаг.

-Та өөрийнхөө ярьж байгаа зүйлийг батлах ямар нэг баримт гаргаж тавьдаг биз дээ. Үнэнийг өгүүлэх баримтыг яагаад үгүйсгэнэ гэж?

-Нотлох баримт зөндөө бий. Хамгийн ойрын жишээ гэвэл Богд хааны тамгатай бичгийг үзүүлж болно. Үүнд “Ум сайн амгалан болтугай. Монгол Улсын Засгийн газраас гаргасан сайд түшмэд Орос, Хятад хоёр улс лугаа нийлж гэрээ тогтоох сайн өдрийг сонгож үзүүлбээс энэ намрын тэргүүн сарын шинийн 6-19-ны өдрүү­дийн дотор мягмар гариг, гал тахиа өдрийн хонин цаг сайн хэмээн шар зурхайн ёсон лугаа ний­лэлцмой” гэсэн байдаг. 1911 онд Богд хаан шашин төрийг хосолсон олноо өргөгдсөн хаан суусныхаа дараа жил Монгол Улсын олноо өргөгдсөний хоёр­дугаар оны хар хулгана өдөр анхны цаг тооны бичгээ хийсэн. Энэ нь Үндэсний архивт хадга­лагдаж буй.

Гэтэл Монголын шаш­­ны нэрт төлөөлөгч хамба лам Д.Чойжамц 2012 оны нэгдүгээр сарын 23-ны өдөр нэгэн сонинд ярилцлага өгөхдөө “Богд хаан шар зурхайг халж Тагс буянтын зурхайг төрийнх болгожээ” гэж ярьсан байна. Энэ мэтчилэн монголчуудын түүхэн үнэнийг гуйвуулж, ард түмний толгойг эр­гүүлж байна. Төгс буянтын насыг тоолбол 1747 онд, Чингис хааны удмын алдартай эрдэмтэн Сүмбэ хамба Ишбалжир гэдэг хүн Манжийн хааны зар­лигаар шарын шашны зорилгод зохицуулан бү­тээсэн. Энэ зурхайгаар монголчууд бид 400 жил явж ирлээ. Тиймээс цагаан сар нь өдрөөр, сараар зөрдөг.

Энгийн нүдээр бид энэ бүхний зөв, бурууг 15-ны сараа хараад баримжаалж болно. Үүнийг ярихаар хүмүүс маргаан гаргаад ард түмний санаа сэт­гэлийг төөрүүллээ гэж ойлгодог. Гэхдээ би өнөөдрийг хүртэл өвөг дээдсийнхээ бүтээсэн өв их соёлын үнэнийг мэдэх гэж судалж, үр хойчдоо өвлүүлэхийн төлөө явна.

-Та Шар зурхайг Мон­голынх гэдгийг баталсан олон баримт ярилаа. Үүнийг хүлээн зөвшөө­рөхгүй байх шалтгаан нь юунд байна?

-Миний мунхаг ойл­голтоор бол үндсэн хууль­даа “Төр нь шашнаа хүн­дэтгэнэ, шашин нь төрөө дээдэлнэ” гээд оруул­­чих­сан болохоор шашны нэр хүнд унаж магадгүй гэж болгоом­жилдог юм болов уу. Энэ бол аливааг зөв эерэг талаас нь харж, эрүүл ухаанаар бодохыг хичээ­дэг  миний бодлын үр дүн юм. Энэ жил ард­чилсан засаглал гарлаа, аажим­даа өөрчлөлт шинэч­лэлт хийх байлгүй гэж бодоод хүлээж сууна.

Урд нь би Н.Бага­банди ерөнхийлөгчид Шар зур­хайн түүх, хөшөө, үйсэн дээрх бичиг, их бага хаадын баримтлаж байсан тооллууд, архивт байгаа бичиг баримтууд, Далай лам, хаад ноёдыг ширээнд суулгахдаа шар зурхайг баримталж байсныг баталсан 14 хуудас баримт хүргүүлж байсан. Тэр үед Шинжлэх ухааны ака­деми, Одон орон геофизик судалгааны төв, Ус цаг уурын хүрээлэнгийн­хэн­тэй уулзаж, албан ёсны бичиг баримт солилцсон. Учир нь тэр жил буюу 2004 оны хавар цагаан сар Төгсбуянтын зурхайгаас бүтэн сараар зөрж байсан юм. Тиймээс 2003 оны тавдугаар сараас эхэлж ярьж, хэлж, ойлгуулж яв­саар арваннэгдүгээр са­рын 7-ны орой “Өнөөдөр 15-ны сар гардаггүй юм бол би Л.Тэрбишд далан таваар бууж өгнө” гээд “Арго”-дсон доо.    /инээв. сур/

Тэгээд орой нь 15-ны сар гарахыг хүмүүст ха­руулчихаад ялалт бай­гуулсан юм шиг дотор уужирч билээ. Түүнээс хойш хэлэх үгээ хэлээд явья л гэж бодсон.

-Энэ жилийн цагаан сар нэг хоногоор зөрж байгаа. Ер нь шинэлэх өдөр зөрөх нь ямар вэ?

-Намайг золгоод явж байхад Төгс буянтынхан битүүрч байх юм. Цагаан сар гэдэг цаг жамын, төр ёсны, ирж яваа цагийг урьж буй баяр болохоос шашин суртахууны баяр биш. Яагаад заавал хаврын тэргүүн сарын шинийн нэгнийг сонгодог вэ гэвэл жилийн хугацаанд дахин давтагдахгүй байгалийн гэгээн тунгалаг, далд утгыг хадгалсан монгол тооллоор үхрийн ордонд тохиодог ганц тэр өдрийг цагаан сар гэж үздэг. Жанжин Сүхбаатарын багш О.Жамьян гуай өөрийн номондоо “Цагаан сарын өдрийг ольё гэвэл хаврын урь орсон хоёрдугаар сарын 4-ний өдрөөс урагшаа 21, хой­шоо 21 хоногийн хооронд байгаа шүү” гэж тодорхой хэлж өгсөн. Тэгэхээр нэгдүгээр сарын 21-нээс хоёрдугаар сарын 21-ны дотор багтах ёстой. Гэтэл зарим жил сараар зөрж, хоёрдугаар сарын 25, 27 болоод явчихдаг шүү дээ.

Энэ өдрийн утга агуулга нь монгол хүний сэтгэлзүй, оюун ухаан, энерги, эрчим хүч авах юм. Бүгдээрээ нэг зэрэг баяр­лахад асар их эрчим хүч агаарт цацагддаг учир монгол хүн хийморь, сүлдтэй, оюунлаг явдаг юм байна. Энэ учрыг мэдсэн манжууд цагаан сарыг, Монголын түүхийг устгах 400-аад жил эсрэг зүйл хийж ирлээ. Үүнийг Чингис хаан мэдэж бай­сан юм шиг “Би 888 жи­лийн дараа эргэж төрнө” гэж хэлсэн байдаг. Тэн­гэрийн ван Монгол нутаг дээр огтлолцох хугацаа нь 888 жилийг туулах юм билээ. Монгол­чууд 400 жил болоод сэргэдэг гэдэг нь үүнтэй ойролцоо юм. Одоо 30-аад жилийн дараа Монгол маань төрөлх шинжээ олох нь.

-Цагаан сараар мөр гаргахаас эхлээд олон ёс гүйцэтгэдэг. Энэ бүхний ач холбогдлыг тайлбарлаж өгөөч?

-Өдрийн сайныг өн­жин хүлээж, сарын сай­ныг саатан хүлээнэ гэдэг нь тухайн өдрийн эрч хүч, эрчимтэй холбоотой. Төр­сөн өдрийн төөргийг мон­гол зурхайгаар дэлгэрүүлж од гариг, жил мэнгийг гаргаад ирэхээр тухайн хүнд бүтэн жилийн хуга­цаанд юу тохиолдох, юуг анхаарах, хориглох гээд бүх зүйлээ цаг тооны бичгээсээ харж болно.

Цагаан сарын өдөр мөрөө гаргадаг нь хүн төрөлхтөний дотор амьдарч буй хүн шүү гэдгээ мэдрэх сэтгэлзүйгээрээ цадаж буй нэг хэлбэр юм. Харин тарни уншина гэдэг ша­шин тал руугаа хэвийж байгаа юм. Би бол мон­голоор шүлэглэн бичээд, ардын дууны үгэнд ор­луул­сан байгаа. Тиймээс мөрөө гарга­чихаад заавал үг хэлэх ёстой юм бол монголоороо хэлэх хэрэгтэй.

Гэхдээ цагаан сарын хамгийн сайхан зүйл бол золголт юм. Битүүний өдөр хийх ёс заншил, мөр гар­гах ёс, золголт гээд бүг­дийг цаг тооны бичигтээ ойлгомжтойгоор бичсэн. Цагаан сарын бэлэг сай­хан зүйл. Үүнийг туйлшруулаад байгаа нь л буруу болохоос хүний сэт­гэлийг цайлгаж, баяр­луулна гэдэг сайхан зүйл.

-Тэгэхээр цагаан са­рыг монгол хүн гэдгээ мэдрэх мэдрэмжийн баяр гэж ойлгож болох уу?

-Монгол хүн монго­лоороо байх хэрэгтэй. Л.Тэрбишийн цаг тооны бичигт Монгол Улсын Ерөнхийлөгч мэндчилгээ тавьсан байна лээ. Цагаан сар гэдэг баяр Төвдийнх юм уу, Монголынх юм уу гэж Ерөнхийлөгч Ц.Элбэгдоржоос асуумаар байгаа юм. Хоёрдугаар сарын 10-ндаа монголчууд бүгдээрээ мөрөө гаргаад, золголтоо хийж баярла­чихвал өвгөдийнхөө шү­тээн, сүнс сүлд, энергитэй нь холбогдох юм. Гэтэл биднийг санаатайгаар төөрүүлээд байна.

-Таван шар мэнгэтэй усан могой жил гарах гэж байна. Жилийн онцлогоос сонирхуулаач?

-1917 оны могой жил Октябрийн хувьсгал гарсан 1941 оны могой жил эх орны дайн болсон. 2001 оны могой жил хоёр өндрийг устгасан. Тэр дотроо могой жилийн үхэр өдөр дайн байлдаан авчир­даг гэж үздэг. Шороон үхрийг газар дэлхийн өнгө, билэгдэл гэж үздэг. Эртний мэргэд хааны цаазаас хэтэрч чадахгүй тул байгаль цаг уурын шү­тэлцээг олох гэж бай­алийн 24 хадаасыг бий болгосон. Энэ нь монгол зурхайн алтан утас юм. Ийм нарийн тооцоогоор шороон үхрийн шинжийг гаргадаг байжээ.

Энэ жилийн шороон үхрийг өнгө зүсээр яривал  хар толгойтой, улаан биетэй, эвэр сүл чих нь цагаан ходоод нь хар ом­руу нь шар, дөрвөн шийр нь шар байна. Өнгө нь байгалийн улирал цаг агаарыг хэлж байдаг. Хар толгойтой гэхээр нэлээд хуртай, цагаан биетэй гэвэл гандуу гэх мэтчилэн тайлбарлаж болно. 

Үхэрчин хүүхэд нь мянд­сан шилбүүр барьсан жижигхэн хүүхэд бий. Шар биетэй хөх дээл өмс­сөн, цагаан бүстэй, үсээ толгой дээрээ овоолсон, хоёр гутлаа бариад үхрийнхээ өмнө гүйж яваа юм. Тэгэхээр зарим газраа гантай байх магадлалтай.