Зүрх судасны мэс заслын их эмч Д.ЦЭГЭЭНЖАВ
Өнөөдөр аливаа өвчний оношлогоо, эмчилгээний стандарт хэдэн зуугаар бий болсон. Харин тэр стандартыг хэрэгжүүлэх багаж, тоног төхөөрөмж, бусад нэг удаагийн хэрэгслийн стандарт гэж байхгүй. Хэрэв тухайн өвчнийг оношлох орчин үеийн, өндөр технологийн аппарат тоног төхөөрөмжгүй бол нөгөө боловсруулан батлуулсан стандарт маань ач холбогдолгүй, цаашид ийм стандарт боловсруулах шаардлагагүй болно. Өндөр технологийн аппарат багаж, тоног төхөөрөмж авахад багагүй хэмжээний мөнгө хэрэгтэй болно. Энэ мөнгийг хаанаас хэн өгөх вэ.
Хоёр дахь гол асуудал бол, оношлогоо, эмчилгээний өртөгийн тооцоо гаргах. Хэрэв манай эрүүл мэндийн салбар улс орныхоо зах зээлийн гадна үлдье гээгүй л юм бол үүнийг хийхээс өөр аргагүй. Гадны гэхээ больё, хаяанд байгаа хоёр хөршдөө очоод эмчлүүлье гэхээр бүх оношлогоо, эмчилгээний өртөг нь тодорхой байдаг шүү дээ. Манайд хэнд хэдэн төгрөгийн эмчилгээ, үйлчилгээ хийснийг өвчтөндөө өгсөн эм, тарьсан тариагаар нь тооцохоос хэтрэхгүй байна. Нэгэнт өртөгийг нь нарийн тооцож чадахгүй болохоор санхүүжилт нь ямар байх ёстойг тооцох боломжгүй. Эрүүл мэндийн тусламж үйлчилгээний өртөг тооцдог аргачлалаас өөрийн орны хөрсөнд суухаар аргачлалыг нэвтрүүлэх шаардлагатай. Бидний тооцоогоор зүрхний нээлттэй 156 хагалгааны өртөг (эм, тариа, ороох боох материал, нэг удаагийн хэрэгсэл) 440 сая 312 мянган төгрөг болж байна. Үүний 115 сая 752 мянган төгрөгийг эмнэлгээс гаргаж, үлдсэн 324 сая 560 мянган төгрөгийг иргэн халааснаасаа гаргасан байна. Хэрэв иргэн хүн төлөх ёсгүй гэж үзвэл, төрөөс хийх санхүүжилт тийм хэмжээгээр дутуу хийж байна гэсэн үг. Ийм энгийн байдлаар тооцох нь учир дутагдалтай байж магадгүй. Үүнийг илүү оновчтой болгохын тулд эмнэлзүйн болон эдийн засгийн стандарт боловсруулах шаардлагатай. Шинэчлэлийн засгийн газрын Эрүүл мэндийн салбарын өөрчлөлтийн гол цөм нь эндээс эхлэлтэй байж болох юм.
ЭХ ОРОНДОО ЧАНАРТАЙ ОНОШЛОГОО, ЭМЧИЛГЭЭ ХИЙЛГЭХ БОЛОМЖИЙГ БҮРДҮҮЛЭХ
Шинэчлэлийн засгийн газрын мөрийн хөтөлбөрийн 165 дугаар заалтад “Эх орондоо чанартай оношлогоо, эмчилгээ хийх боломж”-ийн тухай орсон. Хожимдож гарч байгаа ч хөхиүлэн дэмжих асуудал. Эрүүл мэндийн сайд Н.Удвал “Монгол хүн эх орондоо орчин үеийн анагаах ухааны чанартай тусламжийг зохих үнээр нь авч чадах боломжийг бүрдүүлнэ” гэж мэдэгдсэн байгаа. Энэ нь гадаадын нөхцлийг өөрийн оронд бий болгож, гадаадад хийдэг оношлогоо, эмчилгээг өөрийн оронд хийнэ гэсэн үг. Түүнээс биш төрийн бус зарим байгууллагууд телевизээр гадаадад ийм ч олон хүнийг эмчлүүлж эдгэрүүллээ гэж сайрхахын нэр биш байх. Харин гадны орчныг монголдоо бүрдүүлэхэд төчнөөн төгрөгийн хөрөнгө оруулалт хийлээ. Ийм ч мэргэжилтэнг сургалаа, үүний үр дүнд гадагшаа явах байсан хүмүүс эх орондоо эмчлүүлэх боломжтой боллоо гэвэл тэдгээр компани, иргэдийг татвараас чөлөөлж, хөхиүлэн дэмжих төрийн бодлого хэрэгтэй. Ингэхгүйгээр “Та нар яаж гадныханд хүрэх юм, чадахгүй байж” гэж мэргэжилтнүүдээ басамжлах нь төрийн бодлого биш. Хүмүүс гадагшаа явж эмчлүүлэх нь тухайн иргэний эрхийн асуудал. Харин үүнийг хэрхэн зохицуулах нь төрийн бодлого. Хэдэн жилийн өмнө монгол хүний цусыг гадагшаа гарган шинжлүүлж байгааг эсэргүүцэн асуудал дэгдэж байсан. Гэтэл зөвхөн цус биш, бүхэл бүтэн хүнээр нь, олноор нь гадагшаа эмчилгээнд явуулж байгаа нь бодох асуудал. Иргэдийн ихэнх нь гадаадад очиж эмчлүүлэх боломжгүй ядуу тарчиг амьдралтай. Манай орны хувьд иргэнээ харсан бодлого хэрэгжүүлэх гэж байгаа нь урд хожид үзэгдээгүй гайхалтай зүйл. Гадагшаа явж эмчлүүлж байгаа хүмүүс I, II шатлалын бус III шатлалын буюу өндөр нарийн мэргэжлийн тусламж авахаар явж байна. Тиймээс энэ чиглэлд төр бодлогоо боловсруулахыг иргэд үйлдлээрээ харуулж байна. Ерөнхий сайд гурав дахь шатлалын тусламж алга болж, түүнийг Солонгос, Тайланд, Хятад улс гүйцэтгэдэг болсон тухай ярьсан. Тэгэхээр гурав дахь шатлалын тусламжийн талаар төрийн бодлого үгүйлэгдэж байгааг иргэд нь хэлээд төр нь хүлээн зөвшөөрлөө. Одоо бодлого боловсруулан түүнийг хэрэгжүүлэх л үлдэж байна. Чанартай оношлогоо, эмчилгээний цаад мөн чанар нь технологийн шинэчлэл, оюуны чадамж юм. Технологийн шинэчлэлийг тухайн салбарын хөгжлийн өнөөгийн төвшингөөс хамааран зарим салбарт нэг далайцаар, зарим салбарт шат дараалан хийх бодлого барих нь оновчтой. Тухайлбал, зүрхний мэс заслын технологийн ши нэчлэлийг иж бүрнээр хийхгүй, зүрх, уушги орлуулах машин нь 500 мянган ам.долларын үнэтэй юм. Үүнийг дараа жил авъя, харин амьсгалын аппарат нь хямд юм өнөө жил гэж төлөвлөж болохгүйтэй адил. Нэг далайцаар томоохон хөрөнгө оруулалтаар технологийн шинчлэл хийсэн байхад хэдэн жилдээ дахин том хөрөнгө оруулалт хийхгүй байх боломжтой. Тэгэхээр өнөөдрийн эрүүл мэндийн даатгалын санхүүжилтээр технологийн шинэчлэл хийх боломжгүй. Учир нь төсвөөс нэмэлт санхүүжилт хийх замаар шийдэх, эсвэл төлбөрт эмчилгээний эзлэх хувийг нэмж, түүнээс орсон мөнгөөр тоног төхөөрөмжийн шинэчлэл хийж болох юм. Гэтэл эрүүл мэндийн салбарын хөрөнгө бүрдүүлэлтэд төлбөрт эмчилгээ 3-4 хувиас хэтэрдэггүй, зах зээлийн жишгээр явбал энэ өсөх магадлалтай.
Технологийн шинэчлэлийг оюуны чадамж сайтай мэргэжилтнүүд хийдэг. Өнөө цагт техникийн шинэчлэлээс, технологийн шинэчлэл түрүүлэх ч явдал бий. Оюунлаг залуус шинэ технологи нэвтрүүлмээр байдаг. Гэтэл дэлхийн төвшний тоног төхөөрөмж нь байдаггүй. Түүнийг авъя гэхээр өндөр өртөгтэй, хөрөнгийн асуудлыг тавихаар бүтдэггүй явдал амьдрал дээр байна. Энэ байдал нь технологийн шинэчлэлээс улам бүр хоцроход хүргэдэг. Иймээс технологийн шинэчлэл хийхдээ тоног төхөөрөмж нийлүүлэхээс өмнө түүнийг ажиллуулах мэргэжилтэнг газар дээр нь бэлтгэх бодлого барих хэрэгтэй. Алдаатай бодлогын улмаас хөдөө орон нутаг, дүүргийн зарим эмнэлгүүдэд багаж аппарат нийлүүлсэн ч ажиллуулдаг мэргэжилтэн байхгүй байсаар үеэ өнгөрөөдөг муу зуршил байсныг давтаж болохгүй.
ОЮУНЫ ЧАДАМЖ СУЛТАЙ МЭРГЭЖИЛТНҮҮД ОЛШРОХ НЬ УЛС ОРНЫГ ТЕХНОЛОГИЙН ХОЦРОГДОЛ РУУ ХӨТЛӨХ АЮУЛТАЙ
Эрүүл мэндийн салбарын шинэчлэлийн нэг гол хэсэг нь мэргэжилтэн бэлтгэх, хүний нөөцийн асуудал. Өнөөдөр хувь, хувьсгалын их, дээд сургууль төгсөж эмчийн мэргэжил эзэмшсэн хүмүүс гараад ажиллах ажлын байргүй. Эмчээр ажиллах эрх нь хаалттай байгаа нь бас л тогтолцооны болон бодлогын гажиг. Социализмын үед төгссөн бид сургууль төгсөөд шууд эмчээ хийж байлаа. Тэглээ гээд муу байгаагүй, харин ч сайн байсан. Тэр үеийн сургалтын чанар, эмч нарын идэвхи, бие даах чадвар өнөөгийнхөөс хавьгүй дээр байсан гэдэгтэй олон хүн санал нийлэх байх. Өнөөдөр ялангуяа хувийн сургууль төгсөгчдийн эзэмшсэн мэргэжил нь амьдралын баталгаа болох нь буй хэл өрх, сумын эмч хийхэд гологдож байна. Энэ байдлыг яаж засах вэ. Нэгдүгээрт, оюуны үйлдвэрлэл хийдэг дээрх сургуулиуд зах зээлд тэнцэхгүй гологдол бүтээгдэхүүн үйлдвэрлэхээ зогсоох хэрэгтэй. Хоёрдугаарт, нэгэнт үйлдвэрлэсэн гологдол бүтээгдэхүүнээ зах зээлээс эргүүлэн татан авч, дахин боловсруулалтад оруулж чанарын шаардлага хангасан бүтээгдэхүүн болгохын тулд элсэлтээ хязгаарлах бодлого байж болох юм. Оюуны чадамж муутай мэргэжилтнүүд олшрох нь улс орныг технологийн хоцрогдол руу хөтлөх аюултайг хаана хаанаа анхаарууштай.